Je sójová omáčka bezpečná při kojení?

Organismy těhotné ženy a dítěte jsou sjednoceny díky úzkému propojení procesů výživy a dýchání. Žena po porodu nadále ovlivňuje vnitřní pochody dítěte mlékem, kterým ho krmí, a výživa je jedním z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících kvalitu tohoto mléka.

žena s dítětem jíst

Dieta po porodu – je nutná?

Názory odborníků se různí, ale většina doporučuje držet dietu v prvních měsících, protože po narození miminka se v těle nastartují a nastaví nové procesy a je potřeba základ živin, vitamínů a stopových prvků pro podporu jim. Jediným zdrojem toho všeho pro dětský organismus je mateřské mléko.

Z čeho se vyrábí mateřské mléko

Do mléčné směsi se vstřebá naprosto vše, co žena zkonzumuje. Proto může být jak kvalitním odrazovým můstkem pro vývoj dítěte, tak i dráždidlem. Aby se všechny orgány a systémy dobře vyvíjely, musí být mléko té nejvyšší kvality.

Správná výživa během těhotenství pomáhá rychle se zbavit nadbytečných kilogramů bez poškození těla.

Kromě přímého vlivu na produkt laktace pomáhá správná výživa matce obnovit vlastní životně důležité procesy a zotavit se ze stresu.

Po porodu je tělo oslabené, protože utrpělo velký hormonální a fyzický šok a k udržení své práce jsou potřeba síly, které žena přijímá z potravy.

Režim kojení

Při podvýživě nebo podvýživě, nedostatečném příjmu tekutin je tělo vyčerpané a fyzicky neschopné normálně fungovat. Zdraví a vzhled mladé matky se zhoršuje.

Základní zásady výživy po porodu

Poporodní dieta není zaměřena na zbavení se hubnutí, neměla by být příliš tvrdá a vysilující. Pro výživový plán je nejlepší kontaktovat odborníka, protože strava musí být vybrána индивидуально pro každou maminku a na základě stavu imunitního systému, mikroflóry a přítomnosti případných alergií.

Zásady správné výživy

Všechny vyloučeny mono-diety, jídlo by mělo být pestrý. Při dodržování diety by každá maminka měla dodržovat několik zásad.

Není třeba jíst za dva

To je nejčastější chyba mezi novopečenými maminkami. V této situaci je rozhodující kvalita, nikoli kvantita, mladá maminka nemusí jíst dvakrát tolik. I v normálním, netehotném stavu je přejídání plné špatného zdraví a silného stresu trávicího systému.

Kolika u novorozenců

Mléko by nemělo být „prázdné“, ale ne přesycené, protože to vyvolá zátěž trávicího traktu dítěte a některé potraviny konzumované ve velkém množství mohou u dítěte vyvolat alergie, koliku a nadýmání.

READ
Můžete jíst chleba při kojení?

jídelní deník

Pro systematizaci jídla a sledování reakce dítěte na určité potraviny se každé matce doporučuje vést si deník jídla. Musí se provádět pravidelně a zadávat všechny produkty zavedené do stravy. Jeho stránky vypadají takto:

Datum vstupu produktu Název produktu Dětská židle Integument kůže Obecný stav dítěte
Nový produkt se zkouší v první polovině dne v malých množstvích. Po dvou dnech se sleduje reakce dítěte. Zaznamenává se vše neobvyklé: přítomnost zeleně a žlutosti, konzistence, slizkost, barva a mnohost. Vyrážka, podráždění. Rozmarnost, stav spánku, teplota, práce gastrointestinálního traktu (kolika, nadýmání, průjem, zvracení).

Produkty by měly být zaváděny postupně a všechny změny v blahobytu dítěte by měly být zaznamenány v deníku. Pokud jsou v rodině lidé, kteří trpí alergií nebo je matka sama alergická, musíte nové produkty používat s maximální opatrností.

Jak vyplnit deník jídla

Šablony jídelních deníků najdete na internetu nebo si je sami nakreslíte do sešitu.

Zastavte produkty

Seznam produktů, které žena konzumuje během laktace, se může lišit v závislosti na věku dítěte a období kojení. Lékaři ale doporučují odstranit některé potraviny z jídelníčku na celou dobu krmení. Jejich seznam dávají lékaři při propuštění, seznam zakázaných téměř vždy obsahuje:

  • masové, mléčné a rybí konzervy;
  • okurky (koupené a domácí);
  • kečup a majonéza;

Zakázané potraviny pro maminky

Co je v kojení zakázáno

Nádobí používající tyto produkty může u dítěte způsobit nadýmání a koliku. Mateřské mléko, které obsahuje nečistoty a prvky těchto potravinových produktů, působí dráždivě na nepřizpůsobený žaludek dítěte. Aby dítě nepůsobilo a klidně spalo, je lepší toto jídlo nejíst.

První trimestr po porodu

V tomto období by měla být výživa zvláště pečlivě sledována. Je důležité nedráždit nezvyklé, dokud na těle dítěte nic není. Každé výživové schéma je sestaveno podle univerzálních doporučení lékařů, avšak s přihlédnutím k individuálním potřebám maminky. Dieta pro kojící matku v prvních dnech může sestávat z:

  • včerejší nebo sušený chléb;
  • pohanka vařená ve vodě a ochucená rostlinným olejem;
  • dušené nebo vařené hovězí maso.

Dieta v prvních dnech narození miminka

Dbejte na dodržování pitného režimu a příjem minimálně 2 litrů tekutin denně po celou dobu krmení. To je důležité pro laktaci a celkovou pohodu matky. Třetí a čtvrtý den můžete nabídku rozšířit a přidat:

  • pečené ovoce;
  • dušená nebo pečená zelenina (cuketa, květák, mrkev, dýně, brambory) lehké saláty;
  • fermentované mléčné výrobky;
  • nápoje ze sušeného ovoce (sušené meruňky, sušené švestky);
  • zeleninové vývary;
  • celozrnné cereálie.
READ
Je možné kojit mořské řasy?

Produkty čtvrtého dne

Nyní se matka může více uvolnit. Po týdnu můžete postupně začít jíst:

  • vařené libové ryby;
  • nemastné a mírně koncentrované masové bujóny;
  • zelená čerstvá jablka;

Ve třetím týdnu si maminka ještě může zpestřit jídelníček. Enzymatický systém dítěte je již prakticky zaveden, stejně jako střevní mikroflóra. Žena má povoleno:

  • slepičí vejce (nezneužívat bílkoviny, mohou způsobit alergie u dítěte);
  • Ovocné nápoje;
  • cereálie, cereálie v polévkách;
  • suché sušenky a sušenky;

Co můžete jíst ve třetím týdnu

Denně by mělo být 5 jídel (snídaně, lehká svačina, oběd, svačina, večeře). Porce by měly být malé (aby se obsah talíře vešel na dvě dlaně). Je důležité předcházet pocitům silného hladu a žízně, musíte jíst každé 3-4 hodiny.

Druhý trimestr po porodu

Během tohoto období můžete rozšířit nutriční rámec, ale výživa by měla být stále správná a vyvážená. Ve 3-6 měsících kojení může matka:

  • syrová sezónní zelenina a ovoce;
  • libový boršč ochucený rajčatovou šťávou nebo pasterizovanými rajčaty;
  • ořechy (kromě pistácií a arašídů);

Produkty pro 3-6 měsíců kojení

Stop potravin se stále nesmí jíst! Pokud má dítě vyrážku nebo poruchy v gastrointestinálním traktu, kontaktujte pediatra tím, že si vezmete deník potravin.

Od 6 měsíců až rok

Seznam povolených potravin zůstává aktuální, ale nyní si mladá maminka může občas dopřát lahodná smažená, ale ne tučná jídla, převažovat by měla jídla dušená a vařená.

Nyní můžete vyzkoušet (nejíst pravidelně) i česnek, mořské plody, luštěniny a černou hořkou čokoládu, nejlépe tyto potraviny jíst ráno.

Co si může žena léčit sama po 6 měsících

Zůstávají přísně zakázané produkty: kondenzované mléko, sladká soda, majonéza a kečup, margarín, rafinovaný cukr, rychlé občerstvení, okurky a uzené, zmrzlina, muffiny a pečivo s náplní, krupice, klobásy a konzervy.

Dieta pro kojení po císařském řezu

Po operaci tělo vyžaduje podporu pro intenzivní zotavení. První den po operaci je nutné kontrolovat nejen reprodukční a genitourinární systém, ale také práci trávicího traktu. Lékaři pro každou rodící ženu dávají doporučení ohledně výživy a dodržování pitného režimu.

Porod císařským řezem

S ohledem na zvláštnosti vývoje laktace je menu sestaveno nejen z produktů, které jsou bezpečné pro matku a dítě, ale také stimulují vzhled mléka:

  • fermentované mléčné výrobky – jogurt, fermentované pečené mléko a kefír (nejlépe bio-kefír) lze konzumovat půl litru denně, připravovat kastrol;
  • libové maso (drůbež a hovězí maso) přísně dušené nebo vařené (můžete vařit na plátky nebo dělat kotlety), smažené není povoleno;
  • tvaroh s nízkým obsahem tuku;
  • ovoce a zelenina jiné než ty, které stimulují tvorbu plynu;
  • máslo a rostlinné oleje v malých dávkách.
READ
Je možné pohanku při kojení?

Dieta po císařském řezu

Je důležité vyhýbat se hladu a žízni, aby nedošlo k vyčerpání již vyčerpaného těla. Jídlo by mělo být rozmanité, podle doporučení lékaře můžete přidat další potraviny.

Je povoleno používat nesycenou minerální vodu, džus nebo kompot bez cukru. Hlavním jídlem je intravenózně. Po pár dnech se nabídka rozšiřuje a je povoleno používání obilovin, vývarů a vařeného kuřete.

Přestože většina lidí ví o nebezpečí omáček, jako je majonéza, sója nebo kečup, nedokážou si odepřít potěšení a používat je. Ale pokud jde o výživu čerstvé matky, otázka výběru potravin se stává akutnější. S nástupem laktace mnoho žen odmítá obvyklé produkty, obávají se reakcí dítěte nebo alergií a také přibírání na váze. Kojení ale nevyžaduje zvláštní a drastická omezení a tyto omáčky by měly být z jídelníčku vyřazeny kvůli tomu, že mají vysoký obsah tuku, koření a kalorií a prakticky nemají žádný přínos.

Dětský mozek a tuky v potravinách: proč potřebujeme omega-3 kyseliny?

Výživa mnoha dětí ve školním věku se výrazně liší od zdravé, vyvážené stravy.

Omáčky ve výživě: hlavní role

Omáčky ve výživě: hlavní role

Omáčky mohou mít různé složení a neměli byste je zcela vylučovat z jídelníčku kojící matky. Diverzifikují stravu, mají jinou chuť a obsah kalorií, dávají známým pokrmům pikantnost nebo nové tóny, jas, doplňují zásoby vitamínů a mikroelementů. Ale to vše je možné, pokud jsou užitečné. Majonézu a kečup z obchodu, stejně jako většinu ostatních omáček, bohužel do této kategorie zařadit nelze. Přestože výrazně zpestřují jídelníček, často obsahují spoustu škodlivých složek – barviva, konzervanty, stabilizátory, přebytek cukru a soli, které mohou ublížit zažívání ženy a způsobit negativní reakce miminka. Kromě toho mají poměrně vysoký obsah kalorií, obsahují tuky a sacharidy v poměrně velkém množství na 100 g produktu a mohou také vést k nadváze. Pokud je to možné, měla by výživa mladé matky tyto složky vyloučit.

Majonéza ve stravě kojící matky

Majonéza byla původně exotická „cizí“ omáčka, ale dnes se používá nejen do svátečních salátů, ale i do každodenní kuchyně. Ale tento produkt, dokonce i pro zdravého dospělého, lze stěží nazvat užitečným. Má bohatou chuť, jeho základem jsou tuky a vejce, ocet s přísadami. Kojící matka by se měla takové složce stravy vyhnout, výrazně omezit spotřebu tohoto produktu. To platí zejména pro omáčky z obchodu, ve kterých je jen velmi málo přírodních složek a je v nich spousta chemických, dráždivých a alergenních přísad. Od takových doplňků stravy by se mělo upustit, pokud je matka sama alergická, má problémy s trávicím systémem, trpěla preeklampsií a otoky a měla nadváhu v pozdním těhotenství. Je velmi opatrné používat majonézu ve stravě těch matek, které mají problémy s játry nebo ledvinami.

READ
Je možné kvass při kojení?

Hlavní požadavky na majonézu: hodně tuku, malý přínos

Mezi hlavní stížnosti na majonézu patří vysoký obsah kalorií, který jí dodávají tuky, které tvoří základ omáčky. Jde sice o rostlinné tuky, ale v kombinaci s vejcem, hořčicí a octem tvoří směs, která aktivně „bije“ slinivku a žlučník. Pokud nemluvíme o domácí přírodní majonéze, ale o jejích protějšcích z obchodu, pak může být složení obecně nepředvídatelné, výrobci používají levné tuky, vaječný prášek a spoustu barviv a konzervačních látek, aby snížili náklady na výrobky. V prvních měsících laktace mohou složky majonézy, které pronikají mateřským mlékem k dítěti, spustit řetězec negativních reakcí a alergií. Existují také důkazy, že barviva a konzervační látky, stabilizátory a další přísady mohou negativně ovlivnit laktaci, což vede k nerovnováze tekutin a syntéze mléka.

Kečup při kojení

Kečup při kojení

Takový produkt již dávno přestal být exotický, používá se s masovými a zeleninovými, obilnými pokrmy jako základ pro přípravu různých pokrmů. Ale při kojení existuje řada výhrad ohledně této omáčky. Za prvé má jasnou sytou barvu, kterou mu dodávají pigmenty zeleniny a v některých případech na ně mohou drobky reagovat v podobě zarudnutí pokožky a poruch trávení. Kromě toho kojení znamená používání těch nejpřirozenějších produktů, kterým je velmi obtížné přisoudit kečupy z obchodu. Složení některých levných omáček je plné chemikálií, které jsou škodlivé i pro nekojící ženy. Čím levnější je produkt, tím je méně přírodní a tím vyšší je riziko jeho použití během laktace a nejedná se o přeplatek za obal a značku.

Kečup kategorie “extra” má krátkou trvanlivost a bude skladován pouze v uzavřených skleněných obalech s přesně stanoveným složením. Přirozené krmení umožňuje příjem malého množství takového produktu, protože alespoň 40 % takového produktu jsou přírodní rajčata a zbytek jsou přírodní přísady pro získání požadované chuti a textury. Jsou drahé a zůstávají otevřené po krátkou dobu.

Levné kečupy v plastových lahvích a sáčcích se vyrábí z rajčatového protlaku a jablečného pyré, škrobu, soli a cukru a celé směsi chemických přísad. Taková jídla ve stravě kojící matky by měla být zlikvidována.

Sójová omáčka během laktace: je to možné?

Mnoho kontroverzí vyvolává používání sójové omáčky ve stravě, která se objevila ve stravě našich krajanů nedávno. Mnoho žen ho miluje pro jeho zvláštní chuť, používají ho při přípravě různých pokrmů. Laktace však znamená nejsprávnější a nejúplnější výživu, ve které jsou vyloučeny alergenní a nepřirozené přísady. Pravá sójová omáčka se vyrábí ze sójových bobů jejich dlouhým kvašením ve slaném roztoku. Takový produkt je náročný na přípravu, ale pak nevyžaduje konzervační látky při skladování. To je těžké najít na našich pultech, je to drahé. Častěji se získává uměle stimulovanou mikrobiální fermentací nebo přidáním chemických složek. Takové složení neprospěje, laktace není čas experimentovat s vaším zdravím a blahobytem dítěte. V první polovině roku krmení stojí za to úplně opustit levné omáčky, pak je používat ve vzácných případech a přísně sledovat reakci dítěte na ně. Musíte si vybrat omáčku pouze ve skleněných nádobách, musí být průhledná, bez sedimentu a jakýchkoli nečistot, dalších přísad, které se nutně odrážejí ve složení na obalu.

READ
Je možné jíst kukuřičnou kaši při kojení?

Je vaše dítě náchylné k alergickým onemocněním a jaký je alergen? Udělejte si test a zjistěte, čeho by se dítě mělo vyvarovat a jaká opatření přijmout.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: