Je možné ovesné vločky kojit?

Mateřské mléko je ideální potravou pro kojence. Aby laktace proběhla bez problémů pro matku i dítě, je důležité dodržovat správnou výživu: sestavte jídelníček tak, aby v něm byly zahrnuty všechny skupiny potravin. Pokud se kojící matka stravuje vyváženou a plnohodnotnou stravou, pak mateřské mléko dodá dítěti všechny potřebné živiny.

Jaké jsou výhody přirozeného krmení?

Mateřské mléko obsahuje mnoho stopových prvků a látek, které dokážou uspokojit všechny potřeby dětského organismu, zejména v prvních 4-6 měsících jeho života.

To je důležité!

Složení mléka přitom není konstantní: liší se v různé denní době a v různých obdobích laktace. Například koncentrace tuků se mění i během jednoho krmení: na konci je 4-5x vyšší než na začátku. Předpokládá se, že obsah tuku na konci tohoto procesu působí jako regulátor sytosti, takže doba jakéhokoli krmení by neměla být svévolně omezována*.

Energie a tvorba silné imunity. Co se týče laktózy obecně, ta je nejen skvělým zdrojem energie pro miminko. V jeho těle se rozkládá na látky, které napomáhají rozvoji centrální nervové soustavy. Enzymy obsažené v mateřském mléce osídlují tělo dítěte potřebnou flórou, formují a posilují imunitní systém, což znamená, že bude méně pravděpodobné, že bude padat pod vlivem virů.

Něžné pocity. Při přirozeném krmení se citové spojení mezi matkou a jejím dítětem jen umocňuje, což je také důležité. Také během krmení ženské tělo produkuje hormony oxytocin a prolaktin, které mají uklidňující účinek.

Jaká by měla být výživa kojící matky?

Během krmení vydává ženské tělo spoustu energie. Právě z tohoto důvodu mnoho odborníků na výživu nedoporučuje nízkokalorické diety během kojení, protože umírněné stravování samo o sobě způsobuje energetický deficit**.

To je důležité!

Pokud při tvorbě mléka tělo nedostává dostatečné množství stopových prvků, vydává je z vlastních zásob. Proto je důležité zvýšit množství zdravých potravin ve vaší stravě – to pomůže matce vyhnout se nedostatku vitamínů a minerálů.

Světlana Dorohová, autorka článku „Výživa během kojení“, poznamenává: „Je třeba mít na paměti, že neexistuje jediný konkrétní produkt nebo dokonce skupina, která by uspokojila všechny potřeby mladé matky v oblasti živin a živin. Proto je hlavním úkolem v tomto období sestavit svůj jídelníček tak, aby obsahoval produkty různých typů.

READ
Je možné při kojení tloustnout?

Jaké potraviny by měly být přítomny ve stravě kojící matky?

To je důležité!

Nové prvky se doporučuje zavádět do výživového systému postupně, přičemž se sleduje reakce dítěte na konkrétní pokrm.

Nejlepší je držet se frakčního systému, tj. jíst 5-6x denně 30-40 minut před krmením dítěte – přispívá to k lepší sekreci mléka. Věnujte pozornost seznamu produktů, které musíte mít, které podpoří vaše tělo:

  • fermentované mléčné výrobky s nízkým obsahem tuku: kefír, zakysaná smetana, sýr, tvaroh;
  • obiloviny: pohanka, kukuřice, rýže;
  • zelenina a ovoce: hrušky, jablka, brambory, květák, bílá a růžičková kapusta, brokolice, cuketa a další;
  • polévky: zeleninový vývar;
  • nízkotučné maso: krůtí řízek, kuře (vařené a dušené, stejně jako ve formě parních kotlet);
  • chléb: pšenice 2. třídy, žito;
  • nápoje: bylinkový čaj, kompot ze sušeného ovoce, ovocný nápoj bez cukru;
  • oleje: 20-40 g másla a 20-30 g rostlinných olejů.

Jaké produkty vyžadují omezení?

  • Plnotučné mléko (můžete přidat do cereálií).
  • Meruňky, broskve, meloun, třešně, třešně, rybíz, švestky.
  • Krupice, chléb, moučné výrobky.
  • Sladkosti, cukrovinky a cukr.
  • Sůl.

Jaké potraviny se nedoporučují kojícím matkám?

Téměř vše, co matka jí, je přítomno v mléce v té či oné formě. Je třeba se vyhnout potravinám, které mohou narušit chuť mléka (slané, kyselé, kořeněné) a jeho vůni (česnek). Některé potraviny, jako jsou luštěniny a bílé zelí, mohou být pro dětská střeva špatné – zvyšují tvorbu plynů a dokonce způsobují průjem. Nedoporučuje se jíst ty potraviny, které pravděpodobně způsobují alergie.

  • Vysoce alergenní potraviny – ryby, kaviár, mořské plody (raci, krabi, krevety, krabí tyčinky, přesnídávky v konzervě), vejce, houby, ořechy, med, čokoláda, káva, kakao.
  • Uzené a marinované výrobky, smažené maso.
  • Plnotučné mléko, smetana, kysané mléčné výrobky s aromaty a ovocnými náplněmi, glazované tvarohy.
  • Tropické ovoce, jahody, maliny.
  • Rychlé občerstvení a rychlé občerstvení.
  • Alkohol.
  • Sýrové nápoje.

Video “Výživa pro HB”

Kushalieva Ksenia, dětská lékařka, specialistka na kojení

užitečných rad

Alergeny mají tendenci se v těle postupně hromadit. Dítě tak může reagovat na potraviny, které byly v matčině stravě v posledních dvou týdnech přítomny. Z tohoto důvodu odborníci doporučují kojícím matkám vést si stravovací deník, do kterého je nutné zaznamenávat všechna jídla. V tomto případě, pokud dítě vykazuje příznaky alergie, bude možné prohlížet záznamy v deníku a hádat, na který produkt tělo reagovalo. Takové poznámky jsou zvláště důležité v prvních měsících života dítěte.

READ
Je možné kvass při kojení?

Kolik tekutin byste měli vypít?

Nedá se jednoznačně říci, zda žena potřebuje během laktace pít více vody. Měli byste však vypít obvyklé množství a jinak se zaměřit na množství mléka. Pokud je to dost nebo nadbytek, pak byste neměli pít vodu násilím. Pokud se stane, že je to málo, tak zvyšte objem o cca 1000 ml. Doporučuje se uhasit žízeň balenou čištěnou vodou bez plynu. Potřeba tekutin často doprovází začátek procesu krmení, takže se o to můžete postarat předem a mít poblíž láhev s vodou**.

Musím brát vitamíny?

Období laktace je provázeno největší potřebou organismu vápníku, vitamínu D, jódu a Omega-3 kyselin. Pokud žena jí vyváženým způsobem, s přihlédnutím ke všem doporučením, neměli byste se bát jejich nedostatku. Vitamíny nemusíte užívat podle vlastního uvážení – může je předepsat pouze lékař a pouze po absolvování testů. Pro zvýšení laktace a udržení hladiny minerálů a vitamínů v ženském těle se však doporučuje zařadit do stravy specializované produkty, jako je Lactamil: obsahuje potřebné makro- a mikroprvky, vitamíny, prebiotika, laktagonové byliny , Omega-3 mastné kyseliny a syrovátkový protein.

Je nutné dodržovat dietu?

Pokud u dítěte zaznamenáte alergickou reakci, zkuste ze svého jídelníčku odstranit ty potraviny, které by ji mohly způsobit. Zároveň nezapomínejte, že alergie se může objevit nejen na jakékoli jídlo, ale také na léky, kosmetiku, domácí mazlíčky. Pokud potravinová alergie přetrvává nebo není přesně určena příčina, může lékař předepsat hypoalergenní dietu na celou dobu krmení.

Video “O výživě těhotných a kojících matek”

Sergeeva Svetlana Nikolaevna, dětská lékařka, kandidátka lékařských věd, vedoucí výzkumná pracovnice laboratoře výživy související s věkem Ústavu výživy

Mnoho žen, které se v poslední době staly matkami, se obává, že dieta během kojení pro ně bude bolestivá, obtížná, vytvoří spoustu omezení ve výběru produktů a její strava bude tak hubená, že jí neumožní se po těhotenství správně zotavit a porod. Příbuzní a známí radí, co je možné a co ne.

Kojenecké krmení

Je ale dieta pro kojící matky skutečně nezbytná, jak přísná by měla být dietní omezení v prvním a dalších měsících laktace?

READ
Je možné kukuřici při kojení?

dieta kojící matky

Vzhledem k tomu, že kojící matka se stará o zdraví svého dítěte, vylučuje ze své stravy potraviny, které mohou způsobit koliku, alergie u dítěte. Výživa kojící matky by měla být v mnoha ohledech podobná jejímu stravování v těhotenství. V prvním měsíci mohou být omezení o něco větší, protože výživa po porodu by měla být lehká, nedráždivá, aby se vyloučila zácpa, poruchy trávení a alergie. Jídelníček kojící matky by měl být racionální a bezpečný, obsahovat potřebné množství bílkovin, tuků, sacharidů, komplex vitamínů a minerálů, průměrný příjem kalorií by měl být v prvních 2700 měsících laktace 6 kcal denně a přibližně 2600 kcal. za den v následujících měsících. Proto je doporučení „jíst za dva“ zcela neopodstatněné. Nadbytek kalorií způsobí, že matka přibere na váze.

Ukázkový jídelníček na týden pro kojící maminku

Výživa při kojení a riziko alergií.

Je nutné vyloučit ze stravy ty potraviny, které před nebo během těhotenství vyvolaly alergické reakce u samotné ženy.

ximg1

Všechny potraviny, které žena během těhotenství konzumuje, její dítě „znají“. Dostal je se svou matkou, ze střev se dostaly do její krve a v mikrodávkách byly dodávány drobkům. Pokud byla strava v těhotenství pestrá, žena sama netrpí potravinovými alergiemi, pak její miminko bude pravděpodobně adekvátně reagovat na matčin jídelníček. Nedávné studie navíc prokázaly1, že při pestré stravě během kojení je riziko alergií u dětí dokonce o něco nižší než u těch žen, které po porodu dodržovaly přísnou hypoalergenní dietu.

Pokud má dítě na kůži vyrážku, stane se rozmarným, poraďte se s lékařem. Správné bude, když si povedete „potravinový deník“, kde si budete značit potraviny a pokrmy, které jste zařadili do svého jídelníčku. To vám i lékaři umožní zjistit, na jaké potraviny může být dítě alergické, a lékař vám bude moci dát správná doporučení.

Všeobecné výživové poradenství pro kojící matky

Preferovaná frekvence jídel je 5-6krát denně: 3 hlavní a 2-3 svačiny se zdravými potravinami. Bílkoviny jsou potřeba minimálně 2-3x denně – mléčné výrobky, vejce, maso, hrubé zrno. Luštěniny a ořechy – opatrně, v malém množství. Ořechy – lépe 3-4 týdny po narození, počínaje 1-2 jádry. Vyplatí se upřednostňovat živočišné bílkoviny – maso, drůbež. Dvakrát týdně zařaďte do jídelníčku ryby (zejména mořské). Vnitřnosti – ne více než 1krát týdně, vejce – ve formě omelet, jako součást jídel, – fermentované mléčné výrobky – kefír, fermentované pečené mléko a další. Potřeba bílkovin je v průměru 110 g denně, z toho přibližně 60 g je živočišného původu.

READ
Je možné pít čekanku při kojení?

Základní výživové poradenství pro kojící matky

Do 6 měsíců laktace – 3 hlavní jídla (snídaně, oběd, večeře), 2-3 svačiny (druhá snídaně, odpolední svačina, druhá večeře)

Asi 400 ml denně (kyselé mléčné výrobky) tvaroh – 50 g denně 3-4x týdně
Sýr – 15 g denně

Minimálně 150-170 g denně vařené, dušené, dušené. Alespoň 4-5x týdně.

Do 6 měsíců laktace – 2700 kcal (1-2 další jídla)

Po 6 měsících – 2500-2600 kcal (1 další jídlo)

Do 6 měsíců laktace – 3 hlavní jídla (snídaně, oběd, večeře), 2-3 svačiny (druhá snídaně, odpolední svačina, druhá večeře)

Po 6 měsících – 3 hlavní jídla (snídaně, oběd, večeře), 2 svačiny (oběd, odpolední svačina)

Ne více než 200 ml denně

Asi 400 ml denně (kyselé mléčné výrobky) tvaroh – 50 g denně 3-4x týdně
Sýr – 15 g denně

Ovoce, zelenina, bobule

Zelenina – cca 500 g denně, syrová, vařená, dušená, grilovaná

Ovoce, bobule – asi 300 g denně, čerstvé a tepelně zpracované

Minimálně 150-170 g denně vařené, dušené, dušené. Alespoň 4-5x týdně.

Nejlépe moře, alespoň 1-2x týdně.

V prvních 3-4 týdnech po porodu je třeba věnovat zvláštní pozornost výživě ženy. Šetrná matčina strava pomůže trávicímu systému dítěte přizpůsobit se mimoděložní existenci. Je důležité si uvědomit, že v časném novorozeneckém období je zvýšená permeabilita sliznice gastrointestinálního traktu (GIT) a riziko senzibilizace je zvláště vysoké. Kojící žena by neměla konzumovat nadměrné množství mléčných výrobků, protože neovlivňují vývoj laktace, ale mohou u dítěte vést k funkčním poruchám trávicího traktu a alergickým reakcím 5. Užitečné jogurty (přírodní, bez přísad a cukru), tvaroh, kefír, fermentované pečené mléko, sněhová koule. Sýr (nejlépe tvrdé odrůdy – 15 g denně). Plnotučné mléko je lepší omezit na 200 ml denně, přidat do nápojů, cereálií, dezertů.

Dieta potřebuje tuky – to je zdroj energie. Potřeba tuků je v průměru 90 g denně. Živočišné tuky by měly být omezeny (ale ne zcela vyloučeny): máslo – 25 g denně, zakysaná smetana – 1 dezertní lžíce v polévkách, pokrmech. Upřednostňují se rostlinné oleje – slunečnicový, lněný, olivový olej v přírodní formě. Je užitečné jimi kořenit saláty, přidat do omáček – 15 g denně

READ
Můžete jíst chleba při kojení?

ximg2

Do jídelníčku určitě zařaďte zeleninu v čerstvé, vařené, dušené, pečené formě, brambory – nejlépe do polévek. Ovoce – například 1-2 jablka denně, začněte, zejména v prvních 2 týdnech, s ¼, postupně přidávejte, podívejte se na toleranci dítěte. Pokud nedojde ke změně ve stolici dítěte, kožní vyrážky, můžete tento přípravek bezpečně používat.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: