Je možné nakládat okurky při kojení?

Narodilo se vám nedávno v rodině miminko? Pochybujete o správnosti svého jídelníčku a obáváte se o zdraví svého dítěte? Výživa kojící matky je jedním z nejpalčivějších problémů, kterým čelí mladá žena bezprostředně po porodu. Pokud je dítě prvorozené, matka stále nezná mnoho nuancí / pravidel správné výživy během kojení. V naší poradně můžete upravit svůj jídelníček tak, aby přinesl maximální užitek jak dítěti, tak vám a aby jídlo bylo nejen zdravé, ale i chutné.

Dieta nebo speciální dieta?

Výživa maminky při kojení není žádná speciální dieta, jak se na začátku může zdát. Samozřejmě se liší od výživy běžných lidí, protože harmonický vývoj dítěte zcela závisí na kvalitě mateřského mléka, zejména v prvních měsících života. Proto je jeho složení a zavedený jídelníček pro kojící matku a dítě jediný důležitý a zároveň složitý proces.

Aktivní růst a vývoj všech fyziologických procesů miminka v prvních měsících vyžaduje příjem velkého množství nejrůznějších živin. Právě mateřské mléko to může poskytnout naplno. Tak vzniká zdravé tělo dítěte.

Kromě toho ženské tělo vyžaduje své vlastní množství užitečných prvků pro zotavení po těhotenství a porodu. A smyslem diety je splnit všechny tyto úkoly.

Správná výživa při kojení

Pro eliminaci rizika koliky, nadýmání, zácpy, průjmu či jiných nepříjemných následků u dítěte je důležité upravit jídelníček kojících matek. Přitom by měla především věnovat pozornost:

  1. Bezpečnost potravin. Je nutné vyloučit výrobky nízké kvality (příliš levné a pochybného původu), s blížícím se koncem nebo prošlou dobou použitelnosti. Dbejte na neporušenost obalu, jeho vzhled, zda nebyly přerušeny termíny realizace. Možná stojí za to se předem rozhodnout o jednotlivých výrobcích mléčných výrobků, místech nákupu zeleniny, ovoce, masných výrobků, ryb a tak dále. Musíte také dobře umýt zeleninu, ovoce, bylinky; nepijte a nejezte z továrních kontejnerů, protože s jistotou nevíte, za jakých podmínek byly výrobky skladovány ve skladech.
  2. Proces vaření. Důležitý prvek bezpečnosti potravin zejména v prvních měsících života miminka, kdy se tvoří jeho trávicí soustava. Podle toho, jak přesně gastrointestinální trakt dítěte reaguje na zvolené jídlo, může matka regulovat svůj jídelníček. Proto by se v prvních 3 měsících mělo v jídelníčku používat více pokrmů po tepelné úpravě (vaření, vaření v páře, pečení). Neznamená to, že by se syrové potraviny měly vyřadit, jen by jejich zařazování do jídelníčku mělo být postupné.
  3. Produktová řada. Existují dva extrémy – v ničem se neomezovat, jíst vše, nebo naopak – držet přísnou dietu pro kojící matku. Výběr v tomto případě nezávisí více na dítěti, ale především na těle ženy, tedy na tom, jak u konkrétní kojící matky probíhají procesy asimilace potravy. Přítomnost různých somatických onemocnění, zejména chronických, vyžaduje opatrnější přístup. Proto se musíte nejprve poradit s odborníkem. Pokud před nebo během těhotenství matka netolerovala některé potraviny, pokrmy, pak by se neměly používat ve výživě při krmení dítěte.
  4. Omezení ve stravě v prvních měsících krmení:
    • продукты, содержащие повышенное количество клетчатки (белокочанная и краснокочанная капуста, редис, кожура фруктов и овощей, бобовые), могут повышать газообразование и провоцировать запоры у матери и ребенка;
    • výrobky s ostrou chutí a vůní (česnek, čerstvá nebo smažená cibule, různá koření) mohou změnit chuť mléka nebo zhořknout, v důsledku čehož může dítě odmítnout kojení;
    • потенциальные аллергены (цитрусовые плоды, продукты выраженного красного или оранжевого цвета, арахис, шоколад, грибы);
    • exotické ovoce a zelenina (kromě banánů);
    • průmyslové výrobky (klobásy, sýry, konzervy, domácí konzervace) – je žádoucí, aby takových výrobků bylo méně. Různé kečupy, majonézy a omáčky je ale lepší úplně vyloučit;
    • sladkosti – zde stojí za to omezit používání produktů obsahujících cukr. Nemělo by být zcela vyloučeno, pokud neexistují žádné kontraindikace (porušení metabolismu sacharidů). Je lepší, když jsou to: marshmallows, marshmallows, marmeláda (matné barvy – příliš jasná barviva nejsou vždy přírodního původu a mohou u dítěte způsobit alergie), sušenky, a ne čokolády, vafle nebo sušenky s rostlinnými průmyslovými tuky;
    • různé aromatické chuťové přísady, přísady do jogurtů, sušenek, sušenek. Je lepší je nepoužívat. Tvaroh nebo koláč lze dochutit domácím džemem nebo přírodními bobulemi, lze přidat ovoce;
    • velmi slaná jídla a pokrmy – je lepší vyloučit nakládané okurky a rajčata, můžete namočit sýr, mírně podsolit jakékoli jídlo;
    • velmi tučná jídla.
READ
Mohou být borůvky kojeny?

Kojenecké krmení

Seznam povolených produktů pro kojící matku

  • Chléb Doporučuje se používat chléb z mouky první třídy. Který? Pšenice, žito, ovesné vločky, pohanka. Co bylo dobře tolerováno před otěhotněním, toto by se mělo jíst po porodu. Jezte pokud možno chléb bez kvasnic, ne příliš sypký a vzdušný a ne horký.
  • Pekařské výrobky domácí sušenky jsou povoleny a sušenky jsou lepší sušenkové nebo speciální pro děti.
  • Obiloviny můžete použít jakékoli: jako přílohu, dusit s masem a zeleninou, dělat mléčné pokrmy. Je však třeba připomenout, že hrách a luštěniny vedou ke zvýšené tvorbě plynu a rýže má fixační účinek.
  • Maso Je lepší používat různé vařené masové pokrmy vlastní úpravy (drůbeží maso, hovězí, libové vepřové, králičí maso, nutrie). V tomto případě je lepší první a někdy i druhý vývar vylít a pokrm uvařit přímo na druhém (třetím) vývaru. Maso by mělo být dobře propečené nebo tepelně zpracované.
  • Рыба. Nezapomeňte, že ryby často způsobují potravinové alergie. Pokud jste ale v těhotenství jedli ryby, pak byste je nyní měli zařadit do svého jídelníčku. Ryby lze smažit, vařit a dusit. Před vařením je třeba odstranit kůži. Nasolené ryby lze také jíst, ale v omezeném množství a lépe k obědu.
  • Vejce jsou výborným zdrojem bílkovin, ale mohou také způsobovat alergie. Jejich zavádění do jídelníčku by proto mělo být postupné. Je lepší začít s bílkovinami a po 2-3 dnech postupně zavádět žloutek. Vejce lze vařit, vařit omelety, přidávat do jiných jídel, mleté ​​maso.
  • Mlékárna – jedná se o mléko, kefír, fermentované pečené mléko, jogurty, zakysané mléčné výrobky, tvaroh, tvrdý sýr a pokrmy, které se s nimi dají vařit. Snažte se vybírat mléčné výrobky s minimálním obsahem barviv, stabilizátorů atp. Kefír a jogurt lze připravit nezávisle pomocí startovacích kultur. Dají se koupit v lékárně. Doporučuje se konzumovat 1-2 sklenice nápoje denně, můžete péct kastrol.
  • Konzervace by mělo být bez použití octa, to znamená, aby proces solení byl přirozený.
  • Tuk Pokud si chcete během kojení zpestřit jídelníček, můžete použít živočišné i rostlinné tuky. S mírou se doporučuje používat olivy, slunečnice, lněné semínko a máslo (do 40 g – v přílohách), přidávat je do jídel, na sendviče.
  • Zelenina a ovoce doporučuje se používat nejprve v tepelně zpracované formě: pečené, vařené nebo bez kůry. Který? – které máte rádi a na které nejste alergičtí. Ne citrusy.
  • Kapaliny. Tento typ produktu zahrnuje všechny tekutiny, včetně čaje, džusů, kompotů, odvarů, uzvaru, ovocných nápojů. Neměly by být příliš sladké ani příliš kyselé. Hladina cukru nebo kyseliny by měla být střední. Voda by se měla pít čistá, bez barviv, bez plynu a vysokého obsahu soli. Pokud má matka otok, pak je třeba množství tekutiny upravit s ošetřujícím lékařem.
  • Cukr a sůl. Použití cukru a soli je povoleno, ale jejich použití musí být odůvodněné: neměli byste jíst příliš sladká nebo příliš slaná jídla a nápoje. Úplně vyloučit by ale neměl být ani cukr a sůl.
READ
Je možné citron při kojení?

Tipy a triky

Pro každou matku a její dítě je seznam přijatelných a nežádoucích potravin individuální. Je obtížné to určit předem, protože během těhotenství by nastávající matka mohla mít změnu v toleranci některých produktů. Do jídelníčku je proto musíte zařazovat postupně a nejlépe ráno. Pokud během dne u matky ani u dítěte nedojde k výrazné negativní reakci (vyrážka, kolika atd.), lze tento produkt zařadit do stravy průběžně.

Stále máte otázky ohledně výživy během kojení nebo chcete jasně nastínit jídelníček? Chcete-li nastolit proces vzájemné výživy, který bude přínosem pro vás i vaše dítě, přihlaste se ke konzultaci na klinice MEDICOM nebo zanechte online přihlášku na webu a naši poradci vám co nejdříve zavolají zpět.

Ověřeno fakty

Veškerý obsah iLive je kontrolován lékařskými odborníky, aby bylo zajištěno, že je co nejpřesnější a nejvěcnější.

Máme přísné pokyny pro získávání zdrojů a citujeme pouze renomované webové stránky, akademické výzkumné ústavy a tam, kde je to možné, osvědčený lékařský výzkum. Všimněte si, že čísla v závorkách ([1], [2] atd.) jsou klikací odkazy na takové studie.

Pokud se domníváte, že některý z našich obsahů je nepřesný, zastaralý nebo jinak pochybný, vyberte jej a stiskněte Ctrl + Enter.

Potravinářský set pro kojící matku by měl být vybrán tak, aby doplňoval tělu potřebné látky, stimuloval laktaci a udržoval normální trávení dítěte. Pokud podmínky nejsou splněny, mléka se stává méně nebo dost, ale je nekvalitní. Jak proces ovlivňuje nejoblíbenější zelenina – okurky? V jakém období laktace mohou být okurky podávány kojící matce?

Může kojící matka jíst okurky a rajčata?

Před zavedením syrové zeleniny do stravy se matky zajímají o nejoblíbenější z nich – okurky a rajčata. Koneckonců, konzumovaná zelenina působí na dítě ještě aktivněji než na matku. Pokud například čerstvé okurky působí jako diuretikum, pak bude dítě častěji močit. V důsledku toho se může změnit jeho vodní a elektrolytická rovnováha. A látky, které dávají rajčatům jasné barvy, představují hrozbu alergií pro dítě. Může tedy kojící matka jíst okurky a rajčata?

  • Okurky jsou z 90 % tvořeny vodou, „suchý zbytek“ je obsazen vitamíny a mikroelementy. Mladá zelenina má více vody, zralá hromadí pektiny a vlákninu. Mladé působí močopudně, staré jsou užitečné při zácpě. Zelená barva potvrzuje minimální riziko alergie.
READ
Je možné ječmen při kojení?

Rajčata se skládají z podobných složek; hlavním rozdílem od okurek je přítomnost kyseliny citrónové a jablečné v plodech. Díky bohatému minerálnímu složení jsou rajčata zvláště užitečná při metabolických poruchách, onemocněních cév, srdce, ledvin a kloubů.

Je těžké s jistotou říci, zda jsou okurky pro kojící matku nebo ne. Vše záleží na reakci miminka. Pokud malá porce, kterou matka zkonzumovala ráno, nezpůsobila u dítěte koliku nebo alergie během dne, pak by zelenina měla být na denním menu.

Postupně se zvyšuje počet konzumované zeleniny: až na 2 – 3 okurky a jedno malé rajče. To je maximum, protože červené barvivo obsažené v rajčatech ve větší dávce může vyvolat alergickou reakci.

Je možné, aby kojící matka nakládala okurky?

Domácím přípravkům ze zeleniny běžně říkáme „šrot“, aniž bychom přemýšleli o tom, kolik soli vlastně obsahují. A ačkoliv bez soli není život (krev má slanou chuť není náhoda), nadměrnou konzumaci soli nelze považovat za zdravý návyk. Z toho plyne rozumná otázka, je možné, aby kojící matka nakládala okurky?

  • Správně solené okurky na zimu si nejen zachovávají užitečnost čerstvých, ale také získávají nové užitečné vlastnosti.

Zejména díky kyselině mléčné zlepšují trávení, zvýšené množství vlákniny a prospěšných bakterií pomáhá odstranit kolitidu a nadýmání. Jedinou nevýhodou, která zpochybňuje, zda mohou být okurky podávány kojící matce nebo ne, je hojnost soli, která působí jako konzervační látka.

  • Dosavadní názor, že z nakládaných okurek je mléko hustší, se neprokázal. Sůl zadržuje tekutiny, snižuje tvorbu a kvalitu mateřského mléka, a proto začíná chybět a dítě je podvyživené.

Pokud je máma bez okurky nesnesitelná, pak více pít nepřipadá v úvahu: sůl bude stále vázat vodu. Pro udržení normálních metabolických procesů je jediným východiskem podsolení zbytku jídla. Matka tak nebude moci odmítnout okurky a dítě nezůstane hladové.

Mohou být lehce nasolené okurky podávány kojící matce?

Lehce solené okurky – a tak se nazývají okurky určené ke krátkodobému skladování – i přes název obsahují hodně soli. V každém případě stačí, aby se žena, která porodila, zamyslela: mohou se kojící matce dát lehce nasolené okurky alespoň trochu, nebo kategoricky ne?

  • Vše užitečné, na co je čerstvá zelenina bohatá, se nachází i v lehce nasolené – kvůli jejímu krátkodobému skladování. Výhody křupavých okurek spočívají v tom, že chutně voní, podporují vylučování žaludeční šťávy, obohacují tělo o vitamíny a minerály, které se rychle vstřebávají. A co je nejdůležitější, neobsahují škodlivý ocet, protože přírodní kyselina mléčná vznikající během solení působí jako konzervant.

Jakékoli kyselé okurky, včetně okurek, však vážou vodu a vyvolávají agalakcii – úplné zablokování tvorby mateřského mléka. Proto jsou zpočátku v nabídce kojící matky nežádoucí. Příbuzní spolu s ní musí kontrolovat stravu a nedovolit takové jídlo. Solené okurky lze jíst během těhotenství a vrátit se na stůl poté, co dítě zesílí nebo po ukončení laktace.

READ
Je možné jíst banány při kojení

Jako cenu útěchy, pro zvýšení chuti k jídlu a chuťové rozmanitosti, si žena může dovolit vypít pár doušků solného roztoku bez octa. Považuje se za užitečné kvůli nasycení draslíkem, enzymatickými látkami, éterickými oleji, na které je marinádové koření bohaté.

Může kojící matka jíst čerstvé okurky?

Okurka přímo ze zahrádky je z hlediska působení na trávicí orgány nejneutrálnější z možných produktů. Pouze takový produkt lze říci sebevědomým „ano“ a vyřešit důležitou otázku: „Může mít kojící matka čerstvé okurky? A pak s upozorněním: pokud mluvíme o opravdu čerstvých produktech pěstovaných v zeleninové sezóně na běžné půdě, a ne ve sklenících.

  • Dovážená nebo tuzemská zelenina rostoucí celoročně v umělých podmínkách je nacpaná nejrůznějšími chemikáliemi: hnojivy, jedy proti škůdcům a plísním, stabilizátory pro dlouhodobé skladování. Vysvětlovat, čím je to pro malé dítě plné, je asi zbytečné.

Doba, kdy je možné nabídnout okurky kojící matce, se běžně nazývá poporodní období. Začíná ve věku jednoho a půl měsíce. Začněte, stejně jako u všech ostatních produktů, s malou porcí, podle nálady dítěte během následujícího dne. Pokud je to normální, můžete klidně udělat okurkový salát.

  • Známky úzkosti, jasně související se změnou stravy, by měly být pro kojící matku signálem k zastavení. Obnovení okurek ve stravě je možné po nějaké době po nežádoucí reakci dítěte.

Další choulostivý bod souvisí s kompatibilitou produktů. Okurky, stejně jako jiná zelenina, se nerady míchají s některými přísadami. Nedoporučují se tedy používat společně s mléčnými výrobky, sušeným ovocem, sodou, zelím, řepou, švestkami. Každá z těchto směsí může zesílit tvorbu plynů jak u matky, tak u dítěte.

Je možné, aby kojící matka nakládala okurky?

Nakládání je jedním ze způsobů konzervace zeleniny odstraněním hnilobných mikrobů. Marinády obsahují ocet, pepř, česnek a koření, které nepříznivě ovlivňují intenzitu laktace a chuť mléka a u novorozence z takového mléka se zvyšuje tvorba střevních plynů, zvyšuje se riziko alergických reakcí. Na otázku, kdy může kojící matka nakládat okurky, proto odborníci na výživu odpovídají: nejdříve tři až čtyři měsíce po porodu. A je lepší se zdržet až do šesti měsíců.

  • Marináda obsahující ocet by se nikdy neměla konzumovat, ani v tomto období, ani později. Nehodí se do šetřícího jídelníčku čerstvě narozené maminky a musí se zlikvidovat.

Negativní rozhodnutí, zda lze okurky podávat kojící matce, pokud jsou vařené metodou nakládání, souvisí s technologií vaření. Zahrnuje použití octa nebo citronové šťávy. Tyto kyseliny nepříznivě ovlivňují trávení kojence. Nebezpečí je také plné dusičnanu sodného, ​​který se často vyskytuje v marinádách. Vede k hladovění kyslíkem s dlouhodobými následky do budoucna.

Nežádoucí složkou pro kojence je také sůl, která je hojně zastoupena v nálevech a konzervách. Proto je lepší, aby maminka užívání takových přípravků odložila až na dobu, kdy dítě vyroste a mateřské mléko již nepotřebuje.

Je možné, aby kojící matka měla konzervované okurky?

Konzervování se od fermentace liší tím, že se kyselina okamžitě přidává do marinád, aniž by se čekalo na přirozený proces fermentace. Recept na marinády pro přípravu konzervovaných okurek zahrnuje vysokou koncentraci soli a octa. Je možné, aby kojící matka měla v zimě konzervované okurky, když nejsou k dispozici přírodní čerstvé? A jak na ně zareaguje tělo novorozence?

  • Konzervovaná zelenina doma není o nic horší než čerstvá zelenina, co se týče množství živin a chuti. I když chuť je samozřejmě výrazně odlišná. Pikantní zelenina zvyšuje chuť k jídlu, má pozitivní vliv na trávicí mikroflóru.
READ
Je možné paprikovat při kojení?

Špatná zpráva je ale i pro ženy, které chtějí znát pravdu o tom, zda okurky mohou kojící matce podávat, nebo ne, pokud jsou zakonzervovány na zimu a skladovány ve sklenicích? Bohužel konzervace může způsobit nežádoucí důsledky v organismech matek a dětí:

  • zadržovat vodu a inhibovat laktaci;
  • сильно повышать чувство жажды;
  • narušit stolici, produkovat plyny;
  • způsobit nervozitu.

Поэтому маринованная продукция, даже изготовленная собственноручно, должна подождать в погребах и подвалах – до тех пор, пока малыш укрепит пищеварительную систему, а его мама сможет питаться более разнообразно.

důvěryhodný zdroj

Je možné, aby kojící matka jedla salátovou okurku?

Než odpovíme na otázku, zda je pro kojící matku možný okurkový salát, pojďme se zastavit u prospěšných vlastností čerstvých okurek. Tyto vlastnosti jsou:

  • nízké kalorie;
  • наличие пищевых волокон;
  • bohaté složení: jód, stopové prvky, vitamíny, voda;
  • přítomnost draslíku, který podporuje koordinovanou práci srdce a ledvin.

Díky těmto složkám poskytují okurky mírný laxativní účinek, normální metabolismus a trávení, včasné odstranění tekutin a absorpci bílkovin. A zelená zelenina stimuluje chuť k jídlu, zlepšuje chuť salátů a dalších jídel, jejichž přísady jsou.

To vše jednoznačně potvrzuje neocenitelné výhody okurek pro člověka, ale zda lze okurky podávat kojící matce, je samostatná otázka. Máma by měla vycházet z toho, jak užitečné je to nebo ono jídlo pro malého muže, který není přizpůsoben novým podmínkám výživy.

  • V této souvislosti se jistě hodí okurky zařazené do jídelníčku včas. Optimálně je to 4–5 měsíců života; do této doby se většina dětí zbaví zažívacích problémů, které jsou novorozencům vlastní.

Zahrnout okurky by mělo být minimálně, vždy ráno. Pro začátek stačí kousek zeleniny, ne nutně v salátu. Během dne bude matka dítě klidně pozorovat a vyvozovat závěry o jeho reakci na nový přípravek. Pokud byl experiment úspěšný a obvyklé chování dítěte se nemění, může být část pro matku zvýšena na přiměřenou velikost.

  • Nejoblíbenější zeleninový salát tvoří okurky, rajčata, cibule. Je lepší naplnit misku rostlinným olejem nebo čerstvou zakysanou smetanou, ale ne majonézou.

Pokud dojde ke kojení v druhé polovině léta nebo na začátku podzimu, pak s mírou mohou a měly by být do stravy zavedeny okurkové saláty. Pokud je toto období zima-jaro a na prodej je k dispozici pouze zelenina z filmu, budete muset s takovým salátem počkat.

Miminka jsou maximálně závislá na matce a ostře reagují na potraviny, které jsou pro dospělý organismus bezpečné. Děje se tak v důsledku nezralosti mikroflóry a malého objemu žaludku. Zavedení jakéhokoli jídla do matčina menu může způsobit úzkost pro dítě. Je možné, aby kojící matka okurky jedla nebo ne, a kdy je začne používat, je na matce samotné – naslouchat radám odborníků a pozorovat chování vlastního miminka.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: