Mohu kojit vejce?

Spisovatelka na volné noze specializující se na psaní o mateřství, výživě a zdravém životním stylu. právní témata týkající se dětí, stejně jako o zdraví a výživě.

Odborník na kojení. Aktivní člen AKEV (Asociace poradců v oblasti kojení) od roku 2010. Atestovaný porodník-gynekolog.

Ptačí vejce jsou bezpochyby velmi užitečným a cenově dostupným produktem na našem stole. Ale bohužel díky svému přirozenému složení mají poměrně vysokou alergenicitu, což mnoha mladým matkám brání v jejich užívání během kojení. Taková opatření lze jen stěží nazvat zbytečnými. A přesto byste během laktace neměli vejce ze stravy úplně vyloučit. Stačí je zavést do vaší stravy včas a postupně – ne dříve než 3-4 týdny života dítěte, pečlivě sledovat jeho reakci.

Vejce – spíž života

Vejce je jedinečný produkt, protože obsahuje vše potřebné pro vývoj nového života. Žloutek poskytuje výživu embryu a bílkovina slouží jako ochrana a vodič další výživy pro růst embrya.

Vaječný žloutek obsahuje bílkoviny, tuky, sacharidy a minerální látky. Protein tvoří 90 % vody a pouze 10 % různých proteinů. Jedno slepičí vejce naplní 15 % denní potřeby bílkovin v těle.

kojení vajec

Slepičí vejce obsahuje:

  • všechny vitamíny kromě vitamínu C;
  • téměř všechny stopové prvky nezbytné pro lidské tělo, s výjimkou křemíku a boru;
  • kompletní sada esenciálních aminokyselin.

Vajíčka jsou pro své bohaté nutriční složení nepochybně prospěšná jak pro matku, tak pro miminko. Měli by zaujmout své čestné místo ve stravě kojící ženy, ale pouze za několika jednoduchých podmínek.

Kdy a jak zavést vejce do stravy

Ve skutečnosti se odborníci v otázce času rozcházejí.

Некоторые педиатры не рекомендуют включать яйца в рацион питания молодой мамы прежде, чем малышу исполнится 3–4 месяца.

Ministerstvo zdravotnictví však doporučuje věnovat zvláštní pozornost výživě rodičky pouze v prvním týdnu po porodu a v případě zdravotních indikací se v jídle omezovat. Vejce se neobjevují na seznamu zakázaných potravin, pokud jsou tepelně zpracována, doporučuje se konzumovat 3-4 kusy týdně. Pokud se obáváte o bezpečnost zavádění vajec do jídelníčku, můžete je vyzkoušet jako součást domácích koláčů, palačinek nebo tvarohových koláčů.

Vejce zařazujte do svého jídelníčku postupně a opatrně!

může vajíčka při kojení

Neměli bychom však zapomínat, že vejce skutečně patří k produktům s vysokou senzibilizační aktivitou – obligátními alergeny, proto pro ně platí obecné pravidlo:

  • vstoupit do matčiny stravy nejdříve 3-4 týdny života dítěte;
  • začněte s malou částí ráno;
  • sledovat reakci dítěte během dne;
  • pokud jsou rodiče dítěte alergičtí na tento produkt, vyplatí se začít i později (ne dříve než za 2–3 měsíce);
  • pokud dojde k nežádoucí reakci, produkt se odloží o několik měsíců.
  • pokud dojde k reakci, přípravek se odkládá o 1–1,5 měsíce.

Pokud dojde k negativní reakci ze strany dítěte (vzhled vyrážky, porucha stolice), musíte přípravek zrušit. Druhý pokus je přípustný až po 1–1,5 měsíci.

Křepelčí vejce

Křepelčí vejce jsou výbornou alternativou slepičích vajec. Křepelčí vejce zřídka způsobují alergie, jsou stejně užitečná jako slepičí vejce a také se lépe vstřebávají. Vzhledem k nízkým objemům výroby a vyšším nákladům mohou být čerstvější.

READ
Je možné jíst lilek při kojení?

Křepelčí vejce obsahují hodně kyseliny listové, díky které:

  • hormonální pozadí ženského těla se stabilizuje během zotavení po porodu;
  • zvyšuje imunitu vůči virovým onemocněním;
  • existuje prevence zaostávání dítěte v duševním vývoji.

V jaké formě a v jakém množství můžete vejce jíst

Pro kojící matku je nejlepší kupovat vejce od domácích nosnic – jsou zdravější a bezpečnější. Čím čerstvější, tím lepší. Pokud vejce kupujete v obchodě, vždy dávejte pozor na datum spotřeby: nemělo by přesáhnout 1 týden.

Pokud existují pochybnosti o trvanlivosti vajec, lze provést domácí test čerstvosti. Vložte vejce do sklenice s vodou: čerstvý produkt klesne na dno.

Vejce se musí před vařením důkladně omýt, poté musí projít vhodnou tepelnou úpravou. Nejprve vařte slepičí vejce alespoň 10 minut, křepelčí vejce alespoň 1 minutu.

Jezte pouze vařená vejce! Pro kojící matku je nemožné jíst syrová vejce, protože existuje možnost infekce salmonelózou.

vaječné pokrmy při kojení

Smažená vejce (ve formě smažených vajec) nelze považovat za zcela bezpečné jídlo, protože žloutek se při vaření zcela nesrazí. Je lepší uvařit rozšlehaná míchaná vejce nebo míchaná vejce. Je důležité, aby byl výrobek tepelně zpracován při teplotě alespoň 75 stupňů.

Pro zpestření jídelníčku použijte vejce do salátů a omelet. Dobře se kombinují i ​​s kuřecím vývarem.

Maximální denní dávka během kojení jsou 4 křepelčí vejce a 1 slepičí vejce. Týdně – 8 křepelek a 3-4 kuřata.

Chutné a zdravé pokrmy z čerstvých křepelčích nebo kuřecích vajec jsou povoleny ve stravě kojící matky, pokud dítě není alergické na vaječný bílek. Rozhodněte se pro čerstvá vejce zakoupená od renomovaných farmářů. Věnujte zvýšenou pozornost tomu, jak vaše dítě reaguje při zavádění nových potravin do vašeho jídelníčku. O tom, v jakém věku můžete dát vejce dítěti, jsme psali dříve.

Ověřeno fakty

Veškerý obsah iLive je kontrolován lékařskými odborníky, aby bylo zajištěno, že je co nejpřesnější a nejvěcnější.

Máme přísné pokyny pro získávání zdrojů a citujeme pouze renomované webové stránky, akademické výzkumné ústavy a tam, kde je to možné, osvědčený lékařský výzkum. Všimněte si, že čísla v závorkách ([1], [2] atd.) jsou klikací odkazy na takové studie.

READ
Je možné palačinky při kojení?

Pokud se domníváte, že některý z našich obsahů je nepřesný, zastaralý nebo jinak pochybný, vyberte jej a stiskněte Ctrl + Enter.

Vejce jsou výživným potravinářským produktem, zdrojem velkého množství bílkovin, jejichž roli v lidském životě lze jen stěží přeceňovat. Je nezbytným stavebním materiálem pro svaly a kostru, urychlovačem chemických procesů v těle, jeho ochranným faktorem, protože. podílí se na tvorbě protilátek, které odolávají různým infekcím. Je logické předpokládat, že při kojení dítěte by žena měla tento produkt konzumovat co nejvíce. Je ale možné, aby kojící matka měla vajíčka?

Výhody vajec

Nejvíce konzumovaná vejce jsou slepičí, ale do potravin se používají vejce všech ptáků (kachna, husa, křepelka, pštros, krůta, bažant) a dokonce i želv. Každé vejce má bílek a žloutek. Jejich chemické složení se poněkud liší v závislosti na ptáku, jeho krmení a podmínkách zadržení. Žloutek obsahuje tuky a cholesterol, bílkoviny tvoří průměrně 90 % vody, zbytek bílkoviny. Výhody vajec spočívají v důležitosti bílkovin pro fungování organismu, vysokém obsahu mastných kyselin: olejové, palmitové, linolové a dalších; vitamíny A, B6, B12, E, D, folacin, biotin, riboflavin, niacin, thiamin, kyselina pantotenová; mikro a makro prvky: fosfor, selen, kobalt. Protein pomáhá vstřebávat vápník, který dodává kostře sílu, která je pro rostoucí tělo tak důležitá.

důvěryhodný zdroj

Mohou kojící matky jíst vejce?

Po prokázání nepochybných výhod tohoto potravinářského produktu můžeme s jistotou říci, že kojící matka nejen může, ale také potřebuje jíst vejce, protože. potřebuje po těhotenství obnovit sílu, hormonální rovnováhu a dát dítěti spolu s mlékem vše potřebné pro jeho růst a vývoj, zvýšit odolnost proti virům. Ale ne všechno je tak jasné. Vejce obsahuje ovomukoidní protein, který vyvolává alergie, obsahuje hodně „špatného“ cholesterolu, který je zdraví škodlivý. Není žádným tajemstvím, že rostoucí drůbež je doprovázena přidáváním antibiotik a růstových hormonů do krmiva. Proto je nutné vajíčka při kojení zavádět opatrně, po malých dávkách a ne dříve než od jednoho měsíce věku a ne více než 3 ks týdně. Nabízí se otázka, co a v jaké podobě?

důvěryhodný zdroj

Kuřecí vejce

Slepičí vejce jsou nejoblíbenější a nejžádanější ve vaření. Mají velmi vyvážené chemické složení. Z mnoha vitamínů vede B4 (ve 100 g výrobku polovina denní potřeby na něj), H (40 %), A (29 %), B5 (26 %); B2 (24 %). Chybí jim pouze vitamín C, minerální látky – bór a křemík. Jediným požadavkem na ně je, aby byly čerstvé. Jistý způsob, jak to vyzkoušet, je ponořit jej do sklenice vody. Vajíčko, které kleslo na dno, je nejčerstvější, plovoucí kolmo uprostřed není moc dobré a vejce vyplavené na hladinu není vhodné ke konzumaci.

READ
Je možné při kojení mít brambory?

důvěryhodný zdroj

Křepelčí vejce

Křepelčí vejce mají horší složení než slepičí vejce, ale jsou považována za dietnější a zdravější, snadněji stravitelná. Mají trochu jiný obsah vitamínů: B12 (100g výrobku uspokojí 53 % denní potřeby), B4 (53 %), B2 (44 %), B5 (35 %), B9 (17 %). Vitamínu A je v nich 2,5krát více než v kuřecím mase, více draslíku, železa, mědi, fosforu. Posilují kostní a nervový systém, normalizují činnost ledvin, jater, trávicího traktu, srdce, zlepšují látkovou výměnu, posilují imunitní systém, odstraňují radionuklidy, stimulují duševní činnost. Pro kojící maminky je to prostě kumšt, jejich konzumaci nelze ani omezit, alergii způsobují jen zřídka.

v jaké formě to je?

Nejužitečnější syrové vejce, ne-li pro jednu věc. Syrové slepičí vejce může být kontaminováno salmonelou, která způsobuje intoxikaci a poškození gastrointestinálního traktu. Omývání vodou se ho nedokáže zbavit, musí se vařit alespoň 10 minut. Na rozdíl od kuřete nejsou křepelky vůči tomuto infekčnímu bacilu náchylné, takže je lze konzumovat syrové. Jiné druhy vaření – vařená, smažená, míchaná vejce. Křepelčí vejce lze jíst naměkko, která se získá 2 minutovým vařením, aby se uvařila natvrdo, musíte 5 minut držet oheň. Smažené nejsou dietní jídlo, ale pokud se matka nebojí nadváhy a zažívacích problémů, nemůžete je smažit na tmavou kůrku a ponechat je ve svém jídelníčku. Užitečnější omeleta a vařená ne na pánvi, ale vařená ve vodě. K tomu potřebujete sáček na zip, který hospodyňky používají na zamrazování potravin. Připraví se směs vajec a mléka, je možné s přidáním zeleně, sýra, nalije se do sáčku, uzavře se a v hrnci se spustí vroucí voda. Po 7-10 minutách (v závislosti na objemu) je pokrm hotový. Je nejen chutné a zdravé, ale také originální v podávání.

Hlavním kritériem pro hodnocení užitečnosti vajec pro vaše dítě je nepřítomnost negativní reakce: vyrážky na těle, nadýmání, kolika, zažívací potíže.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: