Je možné mrkev při kojení?

Mrkev je jednou z nejzdravějších druhů zeleniny pro lidský organismus. Obsahuje velké množství důležitých vitamínů a minerálů. V prvních několika týdnech je lepší nepoužívat mrkev během kojení a v budoucnu je lepší připojit kořenovou plodinu, pokud je tepelně zpracována. Jak správně používat mrkev pro kojení, řekne odborník na výživu.

je možné mrkev při kojení

Syrová mrkev posiluje imunitní systém matky a dítěte

Užitečné vlastnosti mrkve pro maminku a novorozence

Každodenní konzumace mrkve ženou během laktace má pozitivní vliv na zvýšení objemu mateřského mléka. Mrkev je nízkokalorický produkt, takže se kojící matka nemusí vůbec bát přibírání na váze.

Důležité argumenty ve prospěch konzumace mrkve:

  • pozitivně ovlivňuje zrakovou ostrost;
  • dodává vlasům lesk a zlepšuje barvu pokožky;
  • každodenní konzumace syrové mrkve snižuje hladinu cholesterolu v krvi;
  • odstraňuje anémii;
  • reguluje hormonální pozadí ženy.

Mrkev je zdrojem vitamínů A, E, C, B, draslíku a železa. Obsahuje karoten, který má stejně jako mnoho rostlinných pigmentů antioxidační aktivitu.

Musíte si však dávat pozor, abyste to při konzumaci mrkve během kojení nepřeháněli, protože betakaroten může u dítěte vyvolat alergickou reakci.

Doporučení pro konzumaci mrkve při kojení

Dušenou nebo vařenou mrkev je vhodné zařadit do jídelníčku 3-4 týdny po porodu. Musíte začít s malou částí a sledovat reakci dítěte. Pokud zelenina nezpůsobila žádnou nežádoucí reakci, můžete bezpečně jíst mrkev několikrát týdně a přidat ji do jiných jídel.

Po 4-5 měsících poté, co je tělo dítěte zvyklé trávit vařenou mrkev s mateřským mlékem, můžete bezpečně začít zavádět čerstvou zeleninu do matčiny stravy.

Pokud je u dítěte zjištěna alergická reakce, měla by se zelenina před návštěvou lékaře zastavit.

Syrová mrkev se nedoporučuje používat při onemocněních gastrointestinálního traktu. Čerstvě vymačkané šťávy by se měly nejlépe ředit vodou, aby se zabránilo střevní kolikě a nadýmání u novorozenců. Na půl sklenice čerstvě vymačkané šťávy se doporučuje přidat půl sklenice chlazené převařené vody.

Je vhodné použít mrkev z vaší zahrady, pokud to není možné, pak je lepší vybrat světlé ovoce s tenkou slupkou bez poškození a skvrn. Doporučuje se nepřekračovat denní přípustnou dávku produktu – 150-170 gramů.

READ
Je možné jíst kukuřičné tyčinky při kojení?

Mrkev se doporučuje skladovat na chladném tmavém místě.

Zajímavá jídla z mrkve

Kořen lze konzumovat jak samotný, tak i jako součást zajímavých a výživných pokrmů.

K přípravě koktejlu z mrkve a ovoce potřebujete 1 jablko, 1 střední mrkev a 1 mandarinku. Všechny produkty důkladně omyjte, oloupejte a nakrájejte najemno. Dále vše naložte do mixéru a připravte si čerstvě vymačkaný koktejl. Takové koktejly se doporučují konzumovat ráno na lačný žaludek.

Mrkvovo-jablečný salát osloví nejen kojící matku, ale všechny členy rodiny. 1 jablko a 1 mrkev nastrouháme na hrubém struhadle, promícháme a dochutíme zakysanou smetanou. Do salátu lze přidat jemně nasekané vlašské ořechy. Takový salát může nahradit večeři nebo odpolední svačinu.

K snídani můžete vařit mrkvový kastrol v troubě pro celou rodinu.

Na 500 gramů mrkve potřebujete 1 vejce, 3 lžíce krupice, špetku soli, cukr podle chuti, 25 gramů másla. Mrkev uvaříme a rozmačkáme mixérem na pyré, vejce rozšleháme s mrkvovým pyré, krupicí, přidáme sůl.

Formu vymažeme máslem a nalijeme do ní směs, navrch nakrájíme malé kousky másla. Kastrol pečte 40-45 minut při teplotě 180-200 stupňů.

Na závěr je třeba poznamenat, že konzumace mrkve v malých porcích a s opatrností přinese mnoho výhod jak pro matku, tak pro rostoucí dětský organismus.

Mrkev je jednou z nejužitečnějších zelenin obsahujících celý komplex vitamínů a minerálů. Pravidelná konzumace této okopaniny je pro tělo velmi prospěšná. Mrkev posiluje imunitní systém, pomáhá ženě rychleji se zotavit po porodu. Ale během kojení by měl být tento produkt zaváděn do stravy opatrně.

Výhody a poškození mrkve

Mrkevová šťáva

Obsah vitamínů C, K, PP, skupiny B a beta-karotenu v plodech mrkve příznivě působí na organismus kojící matky. Důležitý je zejména vitamín A – retinol. [jeden] . Posiluje imunitu a umožňuje tělu odolávat různým infekcím. Níže uvedená tabulka ukazuje obsah vitamínů a minerálních látek ve 1 g mrkve a jejich procentuální zastoupení s RDA (doporučený denní příjem).

Tabulka 1 – Obsah vitamínů a minerálních látek v mrkvi [2, 3]

Název vitaminu/minerálu % RSP
vitamin A 77%
vitamin C 3%
Vitamin K 8%
Vitamín B1, Thiamin 2%
Vitamin B2 2%
Vitamin B5 8%
Vitamín B6, pyridoxin 6%
Vitamin B9, kyselina listová, kyselina listová 7%
Vitamín PP, niacin 3%
Draslík, K 9%
Vápník, Ca 3%
Hořčík, Mg 3%
Sodík, Na 6%
Fosfor, P 4%
Železo, Fe 5%
Mangan, Mn 8%
Měď, Cu 10%
Selen, Se 2%
Zinek, Zn 1%
READ
Můžete užívat celer při kojení?

Několik důvodů, proč je použití mrkve pro ženu během kojení prostě nezbytné:

  • stimuluje laktaci, přispívá ke zvýšení produkce mléka;
  • zlepšuje složení mléka [4];
  • dodává mateřskému mléku příjemnou dochuť [4] ;
  • díky této chuti a vůni mrkve v mateřském mléce bude dítě následně ochotně jíst pokrmy s tímto produktem [4];
  • vysoký obsah minerálních látek zlepšuje stav pokožky, zubů a vlasů;
  • beta-karoten nejen zlepšuje zrakovou ostrost, ale má také antioxidační vlastnosti, odstraňuje volné radikály a zabraňuje rakovině [5] ;
  • draslík posiluje srdeční sval a krevní cévy;
  • přítomnost železa zabraňuje rozvoji anémie u dítěte;
  • vápník posiluje kosterní systém matky a dítěte;
  • nízký obsah kalorií v produktu nedovolí ženě přibrat na váze.

Mrkev, pokud je konzumována v nadměrném množství, může způsobit následující nežádoucí účinky:

  • je možné zbarvit kůži matky (a někdy i dítěte) do žluta, když žena užívá 1-1,5 kg přípravku týdně [6];
  • kojenci byli méně ochotní kojit, když matka konzumovala 300 ml šťávy 2–3 hodiny před krmením denně po dobu jednoho týdne [7].

Je možné jíst mrkev při kojení

čerstvá mrkev

Výrobek není na seznamu potravin zakázaných během kojení. Ale navzdory skutečnosti, že oranžová zelenina má mnoho užitečných vlastností, měla by být během kojení používána opatrně (s mírou).

Při zavádění mrkve do stravy matky je třeba pečlivě sledovat stav dítěte. Pokud má dítě reakci ve formě vyrážky, zarudnutí kůže, koliky nebo střevní nevolnosti, měli byste použití tohoto produktu odložit asi o měsíc.

Do jídelníčku matky byste neměli zavádět více než jeden nový přípravek najednou, abyste přesně věděli, o jakou alergii se jedná.

Je velmi důležité, aby mrkev konzumovaná během kojení byla kvalitní a neobsahovala dusičnany. Nejlepší možností by byl produkt pěstovaný nezávisle. Pokud to není možné, měli byste nakupovat okopaniny od farmářských trhů a spolehlivých dodavatelů.

Zavedení mrkve do jídelníčku

Mrkev by měla být zavedena do stravy kojící matky postupně, aby nevyvolala negativní reakci u dítěte. Můžete začít s malým kouskem vařené mrkve k snídani a pečlivě sledovat reakci dětského těla po celý den. Pokud se neobjeví žádné negativní reakce, můžete množství postupně zvýšit na jednu až dvě okopaniny denně.

READ
Mohu jíst ovesné sušenky během kojení?

Kojící matka si může dovolit vařenou nebo pečenou mrkev, a když si dítě zvykne na tento produkt, pak syrovou. Denní norma mrkve je 100-150 gramů při konzumaci několikrát týdně.

Mrkevová šťáva

Kojící matka může použít mrkvovou šťávu ihned po narození dítěte, pokud neexistují žádné kontraindikace pro použití. Raději si ji uvařte sami a vyhněte se kupované šťávě v obalech obsahujících konzervanty a cukr.

Když si dítě zvykne pít mrkvovou šťávu, můžete zkusit mrkev smíchat s jinými přísadami. To lze provést pouze v případě, že tyto produkty již byly testovány samostatně a nezpůsobují negativní reakce u matky a dítěte.

Dobrým doplňkem k mrkvové šťávě budou šťávy z následující zeleniny a ovoce:

  • řepa;
  • zelená nebo žlutá jablka;
  • Dýně
  • granát.

Experimentování s použitím vícesložkových šťáv kojící matky je povoleno v druhé polovině života dítěte.

Mrkev je určitě velmi důležitou potravinou při kojení. Při dodržení všech pravidel používání to mamince a miminku jen prospěje.

Reference:

    – Eur J Nutr. července 2007; 46 Suppl 1:I1-20. – AMERICKÉ ODDĚLENÍ ZEMĚDĚLSTVÍ. – od DRUGS.COM (datum přístupu: 26.01.2020/2012/64). … – Rakovina nutr. 2; 331(41): 1943-18. – ArchDisChild. června 94; 112 (1999): 35. – Dev Psychobiol. listopadu 3; 197(203): XNUMX-XNUMX.

pozice: editor článku. Kvalifikace: pediatr nejvyšší kategorie.

V roce 1977 absolvovala Gorky Medical Institute. S. M. Kirov, specializace “Pediatrie”. 25 let pracovala jako místní dětská lékařka.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: