Cilantro během těhotenství – výhody a škody

koriandr během těhotenství

Zelení patří mezi ty produkty, které se doporučují ke konzumaci ve stravě těhotné ženy. Obsahuje užitečné fytoncidy, několik kyselin a olejů. Ale stojí za to být při výběru koriandru tak jednoznačný?

Kořeněné bylinky a semena koriandru (koriandru).

koriandr během těhotenství

Koriandr nebo koriandr se pěstovaly ve Středomoří, kde se používaly jako silné antiseptické a hemostatické činidlo.

Později se jeho chuťové vlastnosti uplatnily v gastronomii, kde se používá dodnes. Zelení mají bohatou, přetrvávající vůni, kořenitou vůni, která se používá k potlačení zápachu ryb a masa. K jídlu je vhodný kořen, nať, listy nebo semena.

Koriandr: výhody zelené pro tělo

Známý americký badatel Dr. Andrew Cutler, který se kdysi specializoval na moderní detoxikační metody, na základě svých výzkumů tvrdil, že konzumace koriandru v jídle pomáhá vylučovat těžké kovy z těla. Kromě toho jedinečnost tohoto koření a jeho přínosy pro tělo:

koriandr během těhotenství

  • hojení ran, eroze;
  • zlepšení fungování trávicího systému;
  • léčí konjunktivitidu;
  • prevence a léčba hemoroidů;
  • léčba cystitidy;
  • lék proti bolesti pro zvýšenou tvorbu plynu, koliku;
  • diaforetický;
  • choleretické činidlo;
  • prevence onemocnění, které se vyskytují na pozadí infekce stafylokokem aureus různé etiologie;
  • odstraňuje praskliny v bradavkách kojících matek;
  • antispasmodický účinek, anestezie;
  • antibakteriální účinek;
  • antihelmintický účinek.

Nedostatek kyseliny listové a fylochinonu, které se nacházejí také v zeleni, vyvolává vývojové patologie u budoucího dítěte, zvyšuje se riziko vzniku vrozených forem dětské mozkové obrny a autismu. Koriandr je užitečný zejména pro lidi žijící ve znečištěných oblastech v blízkosti velkých průmyslových podniků.

Cilantro se aktivně používá v kosmetologii. Zejména pasta z listů koriandru a odvar z květů heřmánku se používá jako čistící pasta na problematickou mastnou pleť.

Je možné jíst koriandr během těhotenství

koriandr během těhotenství

Na pozadí prospěšných vlastností rostliny existují poměrně rozporuplné názory na výhody koriandru pro těhotné ženy. Někteří lékaři zejména tvrdí, že kvůli vysokému procentu určitých olejů může zelenina v raných fázích vyvolat potrat.

Dalším názorem je, že použití takové zeleniny ve stravě ne více než 5-8 gramů pomůže odstranit toxiny, toxiny a nahromaděné škodlivé prvky z těla v trávicím traktu.

V každém případě těhotenství není čas na kulinářské speciality a experimenty, a proto stojí za to nejprve konzultovat s lékařem vedoucím těhotenství a objasnit kontraindikace a vlastnosti použití rostliny.

READ
Okoláda během těhotenství - výhody a škody

Kdo by se měl vzdát koření

Rozhodně stojí za to opustit koriandr těhotným ženám s anamnézou následujících onemocnění:

Všechny výše uvedené kontraindikace jsou klasifikovány jako nebezpečné jak během těhotenství, tak během laktace. Na pozadí použití zelených nebo koriandrových semen, otoku sliznic, hrtanu je zaznamenáno, riziko angioedému v akutní formě je vysoké.

Opatrné je také u těch žen, které měly v době těhotenství nadváhu nebo během ní intenzivně nabírají kilogramy: koriandr pomáhá zvyšovat chuť k jídlu.

Pokud žena nejedla koriandr před těhotenstvím, neměli byste experimentovat po početí. Není možné předvídat reakci těla v jakémkoli období porodu.

Jaký je nejlepší způsob, jak jíst koriandr: čerstvé listy nebo sušené koření?

koriandr během těhotenství

Koriandr obsahuje užitečné aromatické oleje a řadu vitamínů, které se procentuálně liší podle toho, zda se jedná o sušené koření nebo čerstvé bylinky.

Takže ve složení sušených semen je 0,7% – 1% esenciálního oleje s linolem (70%) a geraniolem (5%). Doplňkové složení olejů:

  • terpinolen;
  • sacharóza a glukóza;
  • borneol;
  • vitamíny A a B;
  • organické kyseliny;
  • taniny;
  • felandréna.

koriandr během těhotenství

V zeleni jsou v mnohem větším procentu vitamíny PP, K, A, E. Dost v zeleni a stoncích koriandru rutinu, draslíku, kyseliny askorbové a jódu s fosforem.

Jako každá jiná zelenina, i taková rostlina pomáhá žaludku rychleji trávit bílkoviny, živočišné tuky a sacharidy. Proto, pokud neexistují žádné kontraindikace, je užitečné použít čerstvé stonky a listy s masem, rybami.

Šťáva z rostliny se používá jako prevence a léčba stomatitidy, zánětu dásní. Kromě toho, že čerstvá šťáva z koriandru zmírňuje otoky a zarudnutí ústní sliznice, má také vynikající antimikrobiální účinek.

Abcházská adjika, borodinský chléb, fazolové pokrmy a sušenky se dnes neobejdou bez použití tak oblíbeného koření, jakým je koriandr. Rostlina se používá čerstvá i sušená. Během těhotenství byste však měli věnovat pozornost nejen vašim chuťovým preferencím, ale také kontraindikacím.

Užitečné videa

V článku mluvíme o koriandru během těhotenství. Říkáme, zda je možné, aby ho nastávající maminky jedly v 1., 2. a 3. trimestru, jak je užitečný a škodlivý. Dozvíte se o chemickém složení zeleně a jejím vlivu na lidský organismus, v jakých případech je užívání koriandru kontraindikováno.

READ
Cherry během těhotenství - výhody a kontraindikace

Co je koriandr

Koriandr, také známý jako čínská petržel, koriandr, je bylina, která se používá při vaření a v lidovém léčitelství. Je členem rodiny Umbrella. Toto koření se často používá k výrobě parfémů, mýdel a kosmetiky. Koriandr je přitom jednou z nejlepších medonosných rostlin.

Jak vypadá koriandr (koriandr)?

Rostlina kombinuje koření (listová část) a koření (malá semena). Zelený koriandr se nazývá přímým příbuzným kopru.

Domovinou rostliny je západ Asie, břehy Středozemního moře.

Složení a užitečné vlastnosti

Chemické složení koriandru a jeho účinek na lidské tělo jsou následující:

  • vitamín A – důležitý pro zdraví pokožky, posiluje imunitní systém, reguluje syntézu bílkovin, podílí se na redoxních procesech, zpevňuje nehty, působí na hojení ran;
  • betakaroten – má silný antioxidační účinek, chrání buňky před škodlivými účinky volných radikálů, chrání před účinky záření, udržuje ostrost vidění a zdraví očí;
  • Vitamíny skupiny B (kromě B12) – zlepšují zdraví vlasů a pokožky, zvyšují energii, povzbuzují, stimulují imunitní systém, pomáhají zpracovat potravu na energii;
  • vitamin C – zlepšuje složení krve, je důležitý pro syntézu a vstřebávání kolagenového proteinu, působí antioxidačně, odolává chronickým onemocněním a nachlazením, zlepšuje imunitu;
  • vitamin E – má antioxidační vlastnosti, je důležitý pro úspěšné početí a vynoření dítěte, podporuje tvorbu spermií u mužů, snižuje pravděpodobnost vzniku krevních sraženin;
  • vitamín K – podílí se na syntéze krevních bílkovin podílejících se na koagulaci, reguluje obsah enzymových prvků v krvi, zajišťuje normální vývoj kostry u dětí, podílí se na anaerobním dýchání;
  • vitamín PP – zajišťuje normální fungování mozku, udržuje zdraví nehtů, vlasů, kůže, reguluje hladinu glukózy v krvi;
  • draslík – reguluje rovnováhu voda-sůl, je důležitý pro normální syntézu bílkovin, příznivě ovlivňuje střevní motilitu;
  • vápník – posiluje kostní a zubní tkáň, reguluje krevní tlak, účastní se procesu svalové kontrakce, určuje kvalitu nervového systému;
  • hořčík – podílí se na svalové kontrakci, reguluje stav oběhového systému, normalizuje metabolismus, odstraňuje toxiny, předchází bolestem hlavy, chronické únavě, bolestem kloubů;
  • sodík – normalizuje metabolismus voda-sůl, podílí se na tvorbě žaludeční šťávy, rozšiřuje cévy, udržuje normální acidobazickou rovnováhu;
  • fosfor – důležitý pro svalovou kontrakci, podílí se na dělení a růstu tělesných buněk, je nezbytný pro kosti a zuby;
  • železo – podílí se na tvorbě hemoglobinu, zajišťuje normální činnost štítné žlázy, je důležité pro správné vedení nervových vzruchů po nervových vláknech;
  • mangan – zlepšuje činnost nervové soustavy, reguluje metabolismus sacharidů a tuků, podílí se na metabolismu hormonů štítné žlázy, zabraňuje ukládání tuku v játrech, zvyšuje ochranné funkce těla;
  • měď – působí protizánětlivě, chrání lidské kosti před zlomeninami, zlepšuje imunitu, normalizuje činnost štítné žlázy;
  • selen – snižuje riziko rozvoje onkologie, podporuje normální růst buněk, zlepšuje činnost slinivky břišní, působí protizánětlivě;
  • zinek – posiluje imunitní systém, je nezbytný pro obnovu buněk, podílí se na syntéze bílkovin, působí hojení ran.
READ
Arašídy během těhotenství - výhody a škody

Kalorický obsah koriandru je pouze 23 kalorií na 100 g produktu.

Výhody a poškození koriandru během těhotenství

Mírná konzumace koriandru během těhotenství, jako je petržel, má pro tělo nastávající matky takové výhody:

  • zvyšuje ochranné funkce těla;
  • podporuje úspěšné početí, zachování těhotenství a správný vývoj plodu;
  • je vynikající prevencí beri-beri;
  • normalizuje činnost trávicího traktu, zlepšuje trávení a střevní motilitu;
  • odstraňuje cholesterol a toxické látky z těla;
  • zvyšuje chuť k jídlu;
  • snižuje krevní tlak;
  • zlepšuje činnost kardiovaskulárního systému;
  • normalizuje metabolismus v těle.

Vnější použití odvaru z koriandru s heřmánkem pomůže odstranit mastný lesk a zmírnit podráždění. K přípravě kosmetického přípravku použijte tento recept.

  • čerstvé listy koriandru – 30 g;
  • voda – 200 ml;
  • lékárna heřmánek – 15 g.

Jak vařit: Suroviny zalijte vroucí vodou, nechte 25-35 minut. Ochlaďte a sceďte.

Jak používat: Ráno a večer si otřete obličej připraveným přípravkem.

Semínka koriandru jsou prospěšná i v těhotenství. Mají antiseptický, choleretický, analgetický účinek. Připravuje se z nich léčivý odvar, který se používá při léčbě nemocí trávicích orgánů. Během těhotenství se takový odvar pije pouze podle pokynů lékaře. Recept na přípravu je uveden níže.

  • voda – 200 ml;
  • semena koriandru – 20 g.

Jak vařit: Semena se nalijí vroucí vodou, trvají 1 hodinu, filtrují se.

Jak používat: Vychlazený nápoj se pije po malých doušcích po celý den. Tento odvar pomáhá snižovat bolest v žaludku.

Poškození z konzumace zeleniny je možné pouze tehdy, když se jí ve velkém množství a za přítomnosti kontraindikací. Před zařazením koriandru do jídelníčku se doporučuje poradit se s lékařem.

Jemně nakrájený zelený koriandr

Užívání koriandru během těhotenství

Je možné jíst koriandr během těhotenství? Navzdory jeho obrovským výhodám existují některé rysy jeho použití během období porodu, o kterých budeme diskutovat níže.

V raných fázích

Cilantro je zásobárna vitamínů, které jsou důležité pro vývoj dítěte a posílení imunity těhotné ženy. Rostlina obsahuje vitamín B9 (kyselinu listovou), který je nezbytný pro úspěšné početí, udržení těhotenství a správný vývoj plodu. K tomu se hodí koriandr v 1. trimestru.

Současně může použití zeleně v nadměrném množství negativně ovlivnit jak pohodu těhotné ženy, tak i samotného dítěte v děloze. Odborníci doporučují konzumovat ne více než 10 g zeleného koriandru denně a ne více než 1krát za 1-2 týdny. To je způsobeno hemostatickou vlastností rostliny, v důsledku čehož se u těhotné ženy může objevit špinění nebo krevní sraženiny, což v některých případech může vést ke spontánnímu potratu.

READ
Káva během těhotenství - výhody a škody

Ačkoli v některých zdrojích můžete najít informace o zákazu užívání koriandru během těhotenství a dokonce i během kojení. Proto není nadbytečné konzultovat použití přípravku s lékařem. Zároveň vnější použití koriandru ve formě odvarů a nálevů pomůže vyrovnat se s různými nedokonalostmi pokožky a výrazně zlepší stav vlasů.

V pozdních termínech

Ve 2. a 3. trimestru je užívání koriandru možné po konzultaci s lékařem. Z 1-2 větviček zeleně se při absenci kontraindikací nestane nic špatného. Vnější použití přípravků na bázi koriandru pro kosmetické účely je přípustné, ale pouze v případě, že po aplikaci nejsou žádné červené skvrny, svědění, kopřivka a jiné známky alergické reakce.

Podle některých zdrojů má použití koriandru v pozdním těhotenství pozitivní vliv na pohodu těhotné ženy, pomáhá předcházet vzniku otoků a normalizuje trávicí trakt. Ale pouze v případě, že se zelenina konzumuje v dávkách.

Jak vybrat zelení

Koriandr dozrává v létě, právě v tomto období obsahuje maximum živin. Skleníkovou verzi rostliny lze zakoupit kdykoli během roku, ale při nákupu byste se měli zdržet letargické a shnilé zeleně, která může nepříznivě ovlivnit zdraví.

Suchý koriandr se prodává ve vzduchotěsných nádobách a lze jej zakoupit kdykoli během roku a téměř v každém obchodě s potravinami.

Kontraindikace

Je nutné zdržet se použití koriandru v následujících případech:

  • období po infarktu a mrtvici;
  • přítomnost tromboflebitidy;
  • diabetes; s vysokou kyselostí;
  • cholecystitida;
  • zvýšené srážení krve;
  • individuální nesnášenlivost;
  • ischemie.

Vedlejší účinky užívání koriandru jsou zarudnutí dutiny ústní a otok nosohltanu.

Koriandr je bylina bohatá na vitamíny a živiny, která při správném užívání pozitivně působí na lidský organismus. Její nadměrné užívání v těhotenství může nepříznivě ovlivnit zdraví nastávající maminky, proto je třeba pamatovat na střídmost a užívání rostliny je důležité konzultovat s lékařem.

Video: Jak ušetřit zeleninu

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: