Meruňky během těhotenství – výhody a škody

Nošení buráku je jedním z důležitých a velmi zodpovědných období v životě ženy. Z tohoto důvodu s nástupem „zajímavé situace“ nastávající matka pečlivě přehodnocuje nejen zavedený rytmus činnosti, ale i své zvyky, ale i stravu. Často můžete slyšet, že konzumace ovoce pomáhá nasytit tělo těhotné ženy mnoha cennými vitamíny, minerálními sloučeninami a dalšími užitečnými složkami. To je pravda, ale neměli byste být horliví se spotřebou i toho nejužitečnějšího produktu. Co lze říci o zařazení meruněk do jídelníčku v těhotenství? Poškodí toto světlé ovoce nastávající matku?

Meruňky během těhotenství – chemické složení ovoce

Meruňka je plodem stejnojmenného ovocného stromu. V závislosti na odrůdě mohou být plody větší nebo menší. Barva se také liší – od světle žlutého odstínu po sytě oranžovou. Příjemné aroma ovoce však zůstává nezměněno. Jaké sloučeniny jsou v meruňkách?

Takže v dužině ovoce jsou přítomny:

  • vitamíny B (B1, B2, B3 PPB5, B6), karoten (vitamín A), kyselina askorbová (vitamín C), tokoferol (vitamín E);
  • velké množství sacharózy, fruktózy a glukózy (celkem až 27 %);
  • minerální sloučeniny – draslík, vápník, hořčík, fosfor, železo, zinek, jód;
  • pektin, dietní vláknina;
  • kyseliny – citrónová, jablečná, jantarová (celkem do 2,5 %);
  • flavonoidy (včetně rutinu).

Převaha určitých sloučenin ve složení plodů závisí na jejich odrůdě, zralosti, podmínkách pěstování a následném skladování.

Meruňka je nejčastěji prezentována ve stravě jako samostatný produkt, i když může také sloužit jako doplněk k různým pokrmům. Další výhodou meruněk je jejich nízký obsah kalorií – 100 g ovoce dá pouze 40-47 kcal.

Meruňky během těhotenství – užitečné vlastnosti a možné poškození ovoce

Různé chemické sloučeniny, které tvoří meruňky, jim daly mnoho užitečných vlastností. Vždy však stojí za to pamatovat na opatření – použití i velmi užitečného produktu v přebytku může vést k negativním reakcím. Jaké vlastnosti meruňky budou zvláště žádané v období březosti?

Užitečné vlastnosti meruněk během těhotenství

  • Vitamin C posiluje imunitu nastávající maminky, pomáhá lépe zvládat nachlazení. Kyselina askorbová má také příznivý vliv na stav krevních cév. Za zmínku stojí, že čím výraznější oranžovou barvu plody mají, tím mají vyšší obsah vitamínu C.
  • Pro-vitamin A (karoten) pomáhá zbavit tělo těhotné ženy volných radikálů, zajišťuje správnou tvorbu dýchacích, sluchových a zrakových orgánů miminka.
  • Tokoferol (vitamín E) přítomný v plodech je prostě nepostradatelný v raných fázích porodu – sloučenina podporuje správnou tvorbu a vývoj drobků. Kromě toho je tento vitamín dobrým antioxidantem, normalizuje metabolické procesy. Jeho další název – “vitamín krásy” – tokoferol si zasloužil díky svému pozitivnímu vlivu na pokožku. Vitamin zabraňuje jejímu předčasnému stárnutí, zvyšuje elasticitu dermis, působí preventivně proti striím.
  • Sloučeniny skupiny B normalizují průběh metabolických procesů – příznivě ovlivňují metabolismus bílkovin, sacharidů a energie.
  • Plody obsahují přírodní cukr, který je mnohem užitečnější než tradiční „rafinovaný“.
  • Přítomnost hořčíku má pozitivní vliv na svaly (včetně srdečního svalu), je prevencí nočních křečí. Tento minerál je také nezbytný pro správnou tvorbu nervového systému malého. Další, neméně cennou vlastností hořčíku je jeho schopnost normalizovat krevní tlak, což je důležité zejména při sklonu k hypertenzi.
  • Draslík, který je v meruňkách přítomen ve velkém množství, je také vyzýván k podpoře srdce a oběhového systému.
  • Vysoký obsah dietní vlákniny (vlákniny) má pozitivní vliv na střevní motilitu, stimuluje vylučování toxinů a toxinů z těla. Zařazení meruněk do jídelníčku budoucí maminky je dobrou prevencí tak častého problému, jakým je zácpa.
  • Přítomnost vápníku částečně kompenzuje tělesnou potřebu této sloučeniny, což bude mít příznivý vliv na stav kosterního systému budoucí matky. Tento minerál také normalizuje nervosvalovou dráždivost.
  • Fosfor také pomáhá podporovat kosterní systém ženy i dítěte v děloze.
  • Vysoký obsah železa v ovoci je cenný zejména v období březosti, kdy dochází k fyziologickému poklesu koncentrace hemoglobinu v krvi. Stojí za zmínku, že soli železa přítomné v meruňkách jsou tělem absorbovány mnohem lépe než z jiných zdrojů.
  • Meruňky mají také močopudný účinek, odvádějí tak z těla přebytečné tekutiny. Takové působení pomáhá snižovat krevní tlak, slouží jako prevence otoků a dušnosti a pomáhá čistit krev od toxinů a dalších odpadních látek.
  • Arménské odrůdy meruněk jsou obzvláště bohaté na jód. Ale to je velmi důležité spojení v období porodu. Nedostatek jódu v časných gestačních týdnech může vést k potratu a také způsobit opožděný vývoj dítěte.
READ
Hrušky během těhotenství - výhody a škody

Maximální užitek můžete získat nejen z dužiny voňavého a světlého ovoce, ale také z meruňkové šťávy. Přírodní produkt má vysoký obsah solí železa a vápníku. Užívání 150 ml přípravku kompenzuje denní potřebu ženy provitamínu A. Pamatujte, že získání tohoto prvku z přírodních zdrojů může jen stěží vést k předávkování, což se o syntetických vitamínech říci nedá. Složky meruňkové šťávy také normalizují kyselost žaludku, což je důležité v období “zajímavé situace”. Výhodou nápoje je, že je lépe stravitelný než ovoce.

Meruňková semínka jsou bohatá na mastné oleje. K uspokojení potřeb organismu však stačí velmi malé množství přípravku – ne více než 20 g semínek denně. Při rozhodování o zařazení meruňkových jader do jídla byste měli být obzvláště opatrní. Konzumovat se smí pouze sladké kosti, a to v omezeném množství. Hořké kosti obsahují amygdalin, který se ve střevech přeměňuje na kyselinu kyanovodíkovou – nejsilnější jed.

Jak můžete vidět, meruňky jsou nejen chutné, ale také velmi užitečný produkt. Existují nějaká omezení pro konzumaci těchto jasných plodů během období březosti?

Omezení a možné poškození konzumace meruněk během těhotenství

Stejně jako u každého jiného produktu je při konzumaci meruněk důležitá střídmost. Jaké rysy stavu těla nastávající matky jsou omezením zahrnutí oranžového ovoce do každodenní stravy?

  • Individuální nesnášenlivost nebo hypersenzitivní reakce na složky meruněk.
  • Nemoci trávicího traktu v akutním stadiu (gastritida, vředy), dysbakterióza.
  • Nízký krevní tlak.
  • Bradykardie (snížená srdeční frekvence).
  • Diabetes. Vysoká koncentrace sacharózy činí toto ovoce v přítomnosti cukrovky prakticky nedostupné. Selektivní konzumace ne více než 1-2 čerstvých (!) Ovoce je povolena.

V případě hepatitidy nebo snížené činnosti štítné žlázy je třeba dbát na získávání vitaminu A z jiných zdrojů. Protože tyto patologie vedou k nízké stravitelnosti karotenu z ovoce.

Pravidla pro bezpečnou konzumaci meruněk během těhotenství

  1. Nedovolte konzumaci meruněk na prázdný žaludek – je možná porucha trávicího procesu.
  2. Po konzumaci několika druhů ovoce nespěchejte s pitím studené vody. Takže zvyšujete pravděpodobnost průjmu.
  3. Bezpečný příjem je 5-7 plodů denně (ne více než 0,5 kg za týden). Pokud jde o stejnojmennou ovocnou šťávu, těhotná žena by neměla vypít více než 0,5 šálku denně.
  4. Nikdy nejezte nezralé meruňky.
READ
Malinový džem během těhotenství - výhody a škody

Možnosti konzumace meruněk během těhotenství

Největší přínos samozřejmě přinese konzumace čerstvých meruněk. Neméně oblíbené jsou však i jiné formy meruněk. Jaké další možnosti pro konzumaci voňavého ovoce existují?

  • Bohatá škála možností přípravy sušeného ovoce z meruněk:
  1. Sušené meruňky jsou oranžové plody rozpůlené, vypeckované a sušené.
  2. Uryuk – meruňka uschne na stromě (spolu s kostí).
  3. Kaisa je sušené vypeckované ovoce. V tomto případě nedochází k řezání meruňky – kost je odstraněna přes místo, kde je připevněna stopka.
  4. Ashtak. Čerstvá meruňka se opatrně otevře a poté se z ní odstraní pecka. Poté jsou z něj odstraněny, které jsou otráveny zpět do plodu. Poté se meruňka suší.
  • Je možné připravit i meruňkovou šťávu, džem.
  • Často se meruňka stává náplní pro pečení, různé dezerty.

V období březosti je povolena jakákoli forma konzumace, samozřejmě s přihlédnutím ke zdravotním charakteristikám nastávající matky.

Pravidla pro výběr kvalitních meruněk během těhotenství

Volba kvalitního produktu je jednou z nedílných součástí jeho úspěšné další spotřeby. Pokud jde o pravidla pro výběr meruněk, musíte věnovat pozornost následujícím bodům:

  • Plody by měly být středně husté a elastické, lehký tlak na plod by neměl vést k jeho deformaci.
  • Věnujte pozornost slupce meruněk – měla by být celá, suchá, bez mechanického poškození, důlků, známek hniloby a poškození.
  • Zralé plody se vyznačují silnou a zároveň příjemnou vůní bez cizích nečistot.
  • Dužnina ovoce nemá silná vlákna.
  • Čím jasnější je barva ovoce, tím více karotenu a kyseliny askorbové obsahuje.
  • Barva plodů se může lišit od žluté po tmavě oranžově červenou.
  • Meruňky se zelenkavým nádechem jsou nezralé plody. Neměly by se konzumovat.

Meruňka je sezónní ovoce, takže byste ji neměli hledat v chladném období. Chuťově se takové meruňky jen stěží srovnávají s letní pochoutkou a přirozenost plodů vyvolává mnoho otázek.

Různorodá strava je jednou z důležitých složek práce na nasycení těla nastávající matky všemi potřebnými užitečnými sloučeninami. Při výběru produktů pro denní menu věnujte pozornost meruňkám. Jejich konzumace pomáhá nejen nasytit tělo potřebnými látkami, ale také zlepšuje náladu, protože co může být příjemnějšího než pár voňavých plátků letní pochoutky.

READ
Ervené víno během těhotenství - výhody a škody

Meruňky v těhotenství jsou dobrou alternativou sladkostí, ke kterým jsou ženy „v pozici“ tak přitahovány. Jsou bohatým zdrojem vitamínů, kompenzují nedostatek železa, draslíku a vápníku v těle nastávající maminky a přispívají k normálnímu vývoji plodu.

meruňky během těhotenství

  • Jaké jsou výhody meruněk během těhotenství
  • Čerstvé
  • Sušené
  • Možné poškození meruněk a kontraindikace
  • Jak jíst meruňky
  • V raných fázích
  • V pozdních termínech
  • Jak často můžete jíst a kolik
  • 5 receptů s meruňkami
  • Meruňkový koláč
  • Tvarohový kastrol s meruňkami
  • Teplý salát s meruňkami a drůbežím masem
  • Meruňková pannacotta
  • Dezert bez pečení
  • Video o výhodách meruněk

Pojďme zjistit, jak používat meruňky během těhotenství, jaké jsou kontraindikace a vedlejší účinky. A pro ty, kteří nemají rádi sladké ovoce v čisté podobě, nabízíme recepty na jednoduchá a rychlá jídla.

Jaké jsou výhody meruněk během těhotenství

Meruňky jsou bohaté na vitamíny C, B1 a P, karoten, pektin. Zralé plody mají vysoký obsah sacharózy. Plody dále obsahují železo, jód, hořčík. Dužnina obsahuje dostatek draslíku, díky kterému voňavé plody odstraňují dušnost a otoky.

Čerstvé

Čerstvé meruňky jsou nejužitečnější v těhotenství. Jejich cenné vlastnosti platí nejen pro nastávající matku, ale také pro dítě:

  • přispívají k rozvoji zraku, imunitního systému a buněčných tkání dítěte;
  • udržovat rovnováhu tekutin a normální krevní tlak;
  • snížit ztrátu kostní hmoty během těhotenství;
  • snížit riziko ledvinových kamenů;
  • dodat dodatečnou energii pro růst a vývoj dítěte;
  • čistí tělo těhotné ženy od toxických sloučenin a cholesterolu;
  • jód v ovoci napomáhá normálnímu duševnímu vývoji miminka.

Meruňková šťáva během těhotenství není o nic méně užitečná než celé ovoce. Sklenice nápoje obsahuje denní porci solí železa a vápníku, normalizuje kyselost žaludku, což je pro nastávající matku velmi důležité.

Zelené meruňky, stejně jako ty zralé, obsahují mnoho cenných látek, ale slabému žaludku mohou způsobit pálení žáhy, plynatost nebo průjem, proto se v těhotenství nedoporučují. Navíc byste je neměli jíst se solí. Až na docela málo.

Sušené

sušené meruňky během těhotenství

Sušená meruňka neboli sušená meruňka obsahuje více minerálů a vlákniny, bohaté na antioxidanty. Je však sladší než čerstvé ovoce, takže byste se neměli nechat unést pochoutkou.

Sušené meruňky obsahují 5-6x více draslíku než čerstvé ovoce.

Sušená meruňka má během těhotenství obrovské zdravotní přínosy. Díky vysokému procentu fruktózy a sacharózy snižuje chutě na sladké, podporuje vývoj kostí plodu a pomáhá řešit zažívací potíže. Účinné při léčbě pálení žáhy, ke které dochází během těhotenství.

Sušené meruňky mají diuretické vlastnosti, takže jejich použití je mimořádně užitečné v přítomnosti otoků u nastávajících matek.

Možné poškození meruněk a kontraindikace

Nadměrná konzumace meruněk může vést k rozvoji nepříjemných příznaků během těhotenství:

  • plynatost, nadýmání;
  • Alergické reakce. Sušené meruňky obsahují oxid siřičitý, který může vyvolat reakci u žen alergických na siřičitany.
READ
Jablečná šťáva během těhotenství - výhody a škody

Meruňková jádra obsahují amygdalin. Předpokládá se, že žvýkáním důlku se může rozložit glykosid a uvolnit kyanid. Neexistují žádné spolehlivé studie na toto téma, ale musíte být opatrní.

Kontraindikace použití meruněk:

  • hypotenze;
  • pomalá srdeční frekvence – bradykardie (srdeční frekvence nižší než 55 tepů za minutu).

Tato doporučení jsou založena na vlastnostech ovoce snižujících krevní tlak.

Těhotné ženy s cukrovkou by měly úplně přestat jíst sladké meruňky a sušené meruňky kvůli obsahu sacharózy. Je nežádoucí jíst ovoce pro ženy trpící bronchiálním astmatem.

Aby neriskovaly, měly by nastávající maminky konzumovat meruňky s mírou a po poradě s lékařem.

Jak jíst meruňky

Čerstvé a sušené meruňky je bezpečné jíst během těhotenství kdykoli.

V raných fázích

Zařazení meruněk do jídelníčku v 1. trimestru je pro vyvíjející se miminko výhodné. Přítomnost kyseliny listové pomáhá při prevenci vrozených vad, jako je spina bifida u novorozenců. Karoten se stará o tvorbu orgánů zraku.

Pektin zachrání ženu před ranou toxikózou, příjemná chuť snižuje nevolnost, zlepšuje náladu. Antibiotické vlastnosti čerstvé šťávy inhibují hnilobné procesy v gastrointestinálním traktu, zmírňují plynatost, fermentaci ve střevech během těhotenství.

V pozdních termínech

Meruňky jsou bohatým zdrojem vlákniny, takže jejich konzumace ve 2. a 3. trimestru těhotenství pomáhá vyrovnat se se zácpou, hemoroidy a zlepšuje trávení. Železo a měď jsou účinné při zvyšování hladiny hemoglobinu, což je zvláště důležité v druhé polovině těhotenství.

Sušené meruňky přispívají k rychlému přibírání na váze, proto by ženy, které jsou náchylné k přibírání na váze v pozdějších fázích, neměly sušené meruňky zařazovat do svého jídelníčku.

Jak často můžete jíst a kolik

K prevenci bolestivých stavů stačí vypít každý týden 0,5 litru meruňkové šťávy nebo sníst 500-600 g přírodního ovoce.

Pozor: Sladké ovoce by se nemělo jíst nalačno.

Během raného těhotenství můžete jíst 1-2 čerstvé meruňky denně. Nebo vypijte 150 g šťávy. Tím plně pokryjete denní potřebu karotenu a částečně i dalších látek organismu.

Meruňku je nejlepší jíst se snídaní nebo jako ranní/večerní svačina. Ve 2. a 3. trimestru těhotenství musíte jíst 3-4 ovoce denně, abyste pokryli denní potřebu železa v těle.

5 receptů s meruňkami

Existuje mnoho způsobů, jak zařadit meruňky do svého těhotenského jídelníčku. Zde je pár jednoduchých a rychlých receptů, které si zamiluje celá rodina.

Meruňkový koláč

Složení:

  • Mouka – 1.5 šálků;
  • Cukr – 0,5 šálky
  • Kefír – 200 ml;
  • Vejce – 2 ks;
  • Máslo – 50 g;
  • Meruňky – 10 ks;
  • Prášek do pečiva – 0,5 lžička;
  • Vanilin – 5 g;
  • Sůl podle chuti.

Vejce rozšlehejte s cukrem a solí, nalijte rozpuštěné máslo, kefír, přidejte vanilin, promíchejte. Mouku smícháme s práškem do pečiva, prosejeme, uhněteme homogenní husté těsto. Těsto přendáme do vymazané formy, navrch rozložíme půlky meruněk kůží dolů, těsně k sobě, lehce je v těstě utopíme.

READ
Sushi a rohlíky během těhotenství - výhody a škody

Dort pečte 40 minut při teplotě 180 °C dozlatova, zkontrolujte párátkem.

Tvarohový kastrol s meruňkami

Složení:

  • Zakysaná smetana – 4 lžíce. l.;
  • Meruňky – 5 ks;
  • Krupicová kaše – 1 sklenice;
  • Vejce – 2 ks;
  • Tvaroh – 600 g;
  • Cukr – 2 lžíce l.;
  • Prášek do pečiva – ½ lžičky;
  • Špetka soli.

Smíchejte zakysanou smetanu s krupicí, nechte 15 minut. Vejce rozšleháme se solí a cukrem, přidáme prášek do pečiva a znovu zašleháme. Do vzniklé hmoty přidáme zakysanou smetanu s krupicí a tvarohem. Vše důkladně promícháme, nalijeme do formy vyložené pergamenem. Navrch položte půlky meruněk.

Pečeme 45-50 minut v troubě předehřáté na 180 °C.

Teplý salát s meruňkami a drůbežím masem

Složení:

  • Meruňky – 12 ks;
  • Ptačí filet – 4 ks;
  • Vejce – 8 ks;
  • Špenát – 4 svazky ve dvou dlaních;
  • Česnek – 4 hřebíčky;
  • Rostlinný olej na smažení – 4 lžíce. l.

Hořčičný dresink:

  • 4 polévkové lžíce. l olivový olej + 4 polévkové lžíce. l. limetková / citronová šťáva + 4 lžičky. granulovaná hořčice;
  • sůl, pepř podle chuti.

Meruňky a drůbeží filé na grilu (lze udělat na pánvi). Vychladíme, nakrájíme na kousky. Vařte vejce, nakrájejte na poloviny. Česnek nasekáme, orestujeme na lžíci oleje. Přidejte nakrájený špenát, přikryjte, snižte oheň. Počkejte, až se špenát usadí – je hotový.

Do misky dejte špenát a na něj navrstvěte zbytek ingrediencí. Zalijeme hořčičným dresinkem.

Meruňková pannacotta

Složení:

  • Meruňky – 450 g;
  • Cukr – 100 g + 1 lžička;
  • Krém 33% – 400 ml;
  • Vanilka – 5 g;
  • Želatina – 5 g.

Namočte želatinu podle návodu. Meruňky rozdělte na plátky, vložte do trouby předehřáté na 200 °C na 10 minut. Ochlaďte, odstraňte kůži. 1/3 meruněk dejte stranou, zasypte je lžící cukru, zbytek rozmixujte na pyré.

V hrnci smícháme smetanu a cukr, přidáme vanilku a zapálíme. Jakmile se hmota uvaří, vypněte. Do krému přidáme meruňkové pyré, rozpuštěnou želatinu. Panna cottu ochlaďte na pokojovou teplotu, nalijte do sklenic a chlaďte, dokud neztuhne.

Navrch dejte kandované plátky meruněk – celé nebo nakrájené na kousky.

Dezert bez pečení

Složení:

  • Jogurt – 550 g;
  • Meruňky – 4 ks;
  • Krém 10% – 100 ml;
  • Želatina – 14 g;
  • Mléko – 100 ml;
  • Vanilkový cukr – 10 g;
  • Moučkový cukr – 5 lžíce l.

Ganache:

  • Hořká čokoláda – 120 g;
  • Krém 33% – 150 ml.

Smíchejte želatinu s mlékem, mírně teplé. Jogurt, smetanu a cukr vyšleháme mixérem, přidáme rozpuštěnou želatinu, znovu šleháme do nadýchané hmoty. Na přípravu ganache zahřejte smetanu, ale nevařte. Přidejte nasekanou čokoládu, míchejte do hladka. Ochladit.

Meruňky nakrájíme nadrobno, naaranžujeme do sklenic. Nalijte mléčnou směs. Ozdobte čokoládovým krémem.

Lékaři doporučují jíst meruňky během těhotenství, ale nezneužívat je. Nejlepší je kupovat sezónní ovoce, má méně chemie.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: