Himalájská růžová sůl – prospívá i škodí

Tak jedinečným produktem, jakým je himalájská růžová sůl, dnes mnoho lidí nahrazuje běžnou kuchyňskou sůl. Téměř polovina periodické tabulky je součástí jejích krystalů, ve starověku se surovině dokonce říkalo „Bílé zlato“. Zastánci zdravého životního stylu tvrdí, že minerál neobvyklého odstínu má zázračné vlastnosti. Obsahuje více než 80 látek důležitých pro lidské zdraví. Použití růžové soli ve stravě, stejně jako obyčejná „bílá smrt“, je však nutné v malém množství.

Dětský mozek a tuky v potravinách: proč potřebujeme omega-3 kyseliny?

Výživa mnoha dětí ve školním věku se výrazně liší od zdravé, vyvážené stravy.

Jaké je složení himalájské růžové soli

Přísně vzato, růžová himalájská sůl by se měla nazývat pákistánská sůl. Ostatně potravinářský produkt se těží v Pákistánu, ložisko se nachází v oblasti Paňdžáb, asi 300 kilometrů od Himálaje. Nepoužívá výbušniny, veškeré manipulace jsou prováděny ručně. Suroviny po vytěžení z dolu se musí sušit na slunci. Taková sůl je považována za ekologickou, nejpřirozenější a nejužitečnější na Zemi, protože se vyrábí daleko od civilizace, bez jakéhokoli dalšího zpracování.

Stopové množství oxidu železa dodává krystalům zvláštní odstín. Samotná růžová sůl bohatá na minerály je prastará. Pákistánská solná ložiska vznikla před miliony let během jury. Himalájská sůl se v minulosti hojně používala ke zlepšení konzervace ryb a masa.

Stejně jako mnoho jiných potravin, které jsou nazývány alternativou k běžné bílé soli, je himálajským darem přírody kuchyňská sůl s nečistotami. Obsahuje především vápník, jód, železo, hořčík, selen, zinek, chrom a další užitečné látky. Pro vysoký obsah cenných minerálních látek se růžová sůl využívá nejen ve výživě, ale i v lidovém léčitelství a v péči o pleť.

Produkt z Pákistánu je ceněn pro řadu pozitivních vlastností:

  • Posílení imunitního systému.
  • Regulace elektrolytu, bilance voda-sůl.
  • Dekontaminace malých ran.
  • Prevence osteoporózy.
  • Zlepšení krevního oběhu.
  • Normalizace metabolismu atd.

Australští vědci provedli experiment zahrnující použití fyziologického roztoku z himálajských krystalů. Ukázal, že pití tekutin s malým množstvím přidané soli mělo pozitivní vliv na pohodu účastníků. Začali méně onemocnět respiračními chorobami, zaznamenali zvýšení koncentrace, zpevnění nehtů, vlasů a zvýšení toku energie.

Užitečné vlastnosti himalájské soli, využití ve výživě

Užitečné vlastnosti himalájské soli, využití ve výživě

Růžová himalájská sůl se od běžné bílé soli liší chutí a vůní. Ale i s takovým rozdílem mohou jeho krystaly jedlíkům škodit. Proto musí být výrobek původem z Pákistánu zaveden do stravy v omezeném množství. Chcete-li pocítit všechny její výhody, je lepší nahradit jednoduchou sůl růžovými krystaly úplně. Je nutné je konzumovat v objemu asi 5 g denně. Toto je denní dávka pro zdravého dospělého. Dávkování by se mělo snížit, pokud se kromě léčivé himalájské soli používají i jiné soli.

READ
Amanita muscaria - popis, kde roste jedovatost houby

Sůl je nezbytná pro udržení lidského zdraví, ale neměla by se zneužívat. Je lepší jej nezařadit do stravy během těhotenství, s hypertenzí, akutními zánětlivými procesy, křečovými žilami, selháním ledvin. Nezapomeňte zkontrolovat, zda existují nějaké alergie na krystaly, protože na nich dochází k individuální nesnášenlivosti.

Speciální sůl je nutné zavádět do stravy opatrně, aby si tělo zvyklo na nový produkt. Je vhodné zakoupit krystaly balené speciálně pro potravinářské použití. Příliš velké frakce je lepší brousit. A je snazší pečovat o svůj vzhled, pokud si vyberete malé krystaly – velká zrna mohou zranit pokožku.

Při přidávání soli šetrné k životnímu prostředí do pokrmů během procesu vaření je třeba pamatovat na to, že se rozpouští déle než běžná bílá kuchyňská sůl. Chuť jídla by proto měla být zkontrolována 5-10 minut po zavedení krystalů do hmoty.

Výrobek skladujte na suchém a chladném místě. Nemá rád vlhkost, a proto by se po otevření obalu měly krystaly nalít do uzavřených nádob, sklenic se šroubovacím víčkem. Pod vlivem vysokých a nízkých teplot, slunečních paprsků mohou blahodárné vlastnosti růžové soli zmizet.

Jak si vybrat růžovou sůl pro dietu, péči o vzhled

Jak si vybrat růžovou sůl pro dietu, péči o vzhled

Při výběru himalájské soli pro výživu nebo použití pro kosmetické účely si musíte pečlivě přečíst složení produktu. Jak již bylo zmíněno, jedná se o zcela přírodní doplněk stravy. Kompozice by proto neměla obsahovat žádné nečistoty. Krystaly by měly být rovnoměrné, rovnoměrně zbarvené a přibližně stejně velké. Také je potřeba zkontrolovat zemi výroby – pravá růžová sůl se těží v Pákistánu. Ale ložiska nerostů byla nalezena i v Polsku, Indii, Americe – tyto státy mohou být na obalech označeny i jako místa těžby surovin.

Kvalitu soli můžete zhodnotit tak, že z ní připravíte roztok. Nemělo by zrůžovět – to naznačuje přidání barviva. Kapalina by měla být čirá. Takový roztok se doporučuje používat k výplachům úst při problémech se zuby, bolestmi v krku, k mytí nosu.

Himalájská sůl se často používá v kosmetologii jako základ různých produktů. Například domácí zubní pasty nebo peelingy, mýdla, peelingy, masky. Doplní péči o pokožku těla a obličeje, jemně odstraní nečistoty a zvýší krevní oběh. Sůl můžete zařadit do zábalů na hubnutí. Aby krystaly neporanily pokožku, je vhodné do nich přidat potravinářské produkty, jako jsou rostlinné oleje, smetana.

READ
Jak pít šampaňské: užitečné tipy

Růžovou sůl lze použít do koupele, sauny pro celkový léčebný účinek. Často se zavádí do vody pro kosmetické koupele. Pravidelná péče o tělo s použitím himalájských krystalů pomáhá zbavit se akné, otoků.

Himalájská sůl je široce používána k výrobě solných lamp, ve speleoterapii. Vybírá se i pro výrobu interiérových předmětů. Dlaždice vyrobené z růžových krystalů tedy vypadají velkolepě. Tyto výrobky se používají pro dokončení saun a koupelí a také při vaření v kuchyni.

Himalájská sůl: výhody a škody

Růžová himalájská sůl je druh kamenné soli z oblasti Paňdžáb v Pákistánu poblíž úpatí Himalájí. Před 250 miliony let bylo v Himalájích moře. Moře se ale postupně vypařovalo a všechny jeho minerály pod vlivem slunečního tepla vykrystalizovaly a vytvořily himálajskou sůl.

Mimochodem, v moderním světě se také objevil moderní problém, spočívá v tom, že oceány jsou znečištěné a mořská sůl nyní obsahuje toxiny. Proto je v naší době skutečnou hodnotou sůl, těžená ze starověkých vrstev. Může to být buď mořská nebo himálajská sůl.

Člověk potřebuje denně zkonzumovat 2300 mg soli pro udržení zdraví buněk, zdraví nervového systému, dobrého trávení a odstranění toxinů.

Složení himalájské soli

Růžová himalájská sůl je chemicky podobná kuchyňské soli. Obsahuje až 97,41 % chloridu sodného.

Zbytek soli tvoří stopové prvky jako draslík, hořčík a vápník. Jsou to oni, kdo dává soli světle růžový odstín. Tyto minerály ovlivňují i ​​chuť soli.

Z těchto 2,59 % minerálů je nejvyšší obsah síry 12,4 mg/g, vápníku 4,05 mg/g a draslíku 3,5 mg/g.

Konzumace 5 gramů himalájské růžové soli denně by odpovídalo spotřebě 62 mg síry, 20,25 mg vápníku a 17,5 mg draslíku.

Toto množství minerálů je tak zanedbatelné, vzhledem k tomu, že musíte denně zkonzumovat alespoň 1000 mg vápníku a 3500 mg draslíku.

Zbývající minerály v himalájské růžové soli jsou uvedeny v částech na milion.

Jak se himalájská sůl liší od běžné soli?

Abychom pochopili, jaký je rozdíl mezi himalájskou solí a obyčejnou solí, nejprve si ujasněme, co je obyčejná kuchyňská sůl.

Jedlá neboli kuchyňská sůl se od přírodní soli liší tím čistí se průmyslovým zpracováním, to znamená, že prochází procesem rafinace a v důsledku toho ztrácí draslík.

READ
Výhody a poškození pistácií pro ženy a muže

To je škodlivé pro zdraví, protože to narušuje přirozenou rovnováhu sodíku a draslíku v těle.

Sodík a draslík spolupracují ve specifickém poměru k regulaci krevního tlaku.

Ale když jsou hladiny sodíku příliš vysoké, narušuje to vyrovnávání hladin krevního tlaku, což vede k hypertenzi.

To ale neplatí pro nerafinovanou sůl, ta totiž stále obsahuje draslík. Himalájská sůl není rafinovaná.

V důsledku zpracování může kuchyňská sůl obsahovat chemikálie, jako je amoniak nebo hliník, které jsou škodlivé pro naše zdraví.

Hliník je pro tělo toxický a je spojován s neurodegenerativními poruchami, jako je Alzheimerova choroba.

Proto musíte ze svého jídelníčku vyloučit rafinovanou sůl.

Naše tělo může získat sůl z přírodních zdrojů, jako je ovoce, zelenina, mořské řasy, sůl z himálajských uhelných dolů. A pro naše zdraví to bude mnohem prospěšnější.

Video: Je pravda, že himalájská sůl je bohatá na minerály? Nebo jsou to možná všechno mýty?

Video: Je pravda, že himalájská sůl je bohatá na minerály

Jak používat himalájskou sůl

  • Používá se místo běžné kuchyňské soli, k dochucení jídel a konzervování.
  • Hroudy růžové soli se někdy používají jako servírovací misky, povrchy na vaření a prkénka.
  • Starověcí lidé používali himálajskou sůl jako konzervační prostředek pro rychle se kazící potraviny.
  • Někteří lidé také místo koupelových solí používají růžovou himalájskou sůl.
  • V prodeji jsou také lampy a svícny z růžové soli.

Himalájská solná lampa

Proč tělo potřebuje sůl?

Faktem je, že naše tělo potřebuje makronutrient zvaný sodík, který se nachází v soli. Potřebujete 2300 mg sodíku denně.

Výhody sodíku:

  • pro svaly
  • Udržuje správnou rovnováhu tekutin a zabraňuje dehydrataci
  • odesílání impulsů do nervového systému
  • zabraňuje nízkému krevnímu tlaku

Nedávné studie ukázaly, že konzumace soli může snížit riziko infekce a zabít škodlivé bakterie.

Jedna studie na zvířatech také vedla vědce k závěru, že sůl může mít pozitivní vliv na příznaky deprese.

Výhody himalájské soli. Nebo jsou to možná všechno mýty?

Někteří odborníci se domnívají, že spotřebitelé, kteří utrácejí peníze za růžovou sůl, mohou být podvedeni. Říká se, že množství mikroživin v mořské soli je příliš nízké na to, aby poskytlo nějaký měřitelný zdravotní přínos.

Nejméně jeden výzkumník tvrdí, že z 84 minerálů, o kterých se předpokládá, že se nacházejí v himalájské růžové soli, je pouze 15 prospěšných pro lidské tělo a některé z nich jsou radioaktivní a toxické, jako je uran. Ale množství toxických minerálů je tak malé, že jsou zanedbatelné.

READ
Jak vypadat starší než vaše roky: 6 způsobů

Himalájský solný lom

Existuje několik tvrzení o zdravotních přínosech růžové soli, pojďme zjistit, zda je to pravda nebo mýtus:

Bohaté na minerály

Některé zdroje uvádějí, že růžová himalájská sůl obsahuje až 84 různých stopových prvků.

Protože sůl obsahuje až 98 % chloridu sodného, ​​znamená to, že jen asi 2 % tvoří různé stopové prvky.

Vzhledem k tomu, že používáme velmi málo soli, je nepravděpodobné, že nám poskytne i minimální normu.

Obsahuje méně sodíku

Někteří lidé věří, že růžová himalájská sůl obsahuje méně sodíku než běžná stolní sůl. Oba typy soli jsou však složeny přibližně z 98 % z chloridu sodného.

Vzhledem k tomu, že růžová sůl má obvykle větší krystaly než stolní sůl, obsahuje technicky méně sodíku na čajovou lžičku. Má také slanější chuť než stolní sůl, což znamená, že člověk může použít méně soli, aby dosáhl stejné chuti.

American Heart Association uvádí, že více než 75 procent příjmu sodíku pochází ze soli, která je již přítomna ve zpracovaných a vařených potravinách.

Více přírodní sůl než kuchyňská sůl

sůl

Někteří tvrdí, že himalájská sůl je přirozenější než kuchyňská sůl.

Kuchyňská sůl je obvykle důkladně rafinována a smíchána s protispékavými činidly, jako je křemičitan sodno-hlinitý nebo uhličitan hořečnatý.

Himalájská sůl je méně umělá a obvykle neobsahuje žádné přísady.

Pomozte hydrataci

Někteří věří, že přidání špetky růžové soli do jídla nebo nápoje může tělu pomoci dosáhnout optimální rovnováhy tekutin a zabránit dehydrataci.

Je pravda, že sodík je nezbytný pro udržení správné rovnováhy tekutin v těle. To se však netýká pouze růžové himalájské soli, ale i sodíku z jiných zdrojů.

Nebezpečí himalájské soli

Obsahuje méně jódu

Himalájská růžová sůl má příliš nízký obsah jódu, méně než 100 mikrogramů na gram.

Jód podporuje činnost štítné žlázy. Růžová sůl obsahuje méně jódu než kuchyňská sůl a je méně vhodná pro osoby s nedostatkem jódu.

Jodizovaná sůl je dalším běžným zdrojem této mikroživiny.

Zatímco růžová himalájská sůl může přirozeně obsahovat určité množství jódu, je pravděpodobné, že obsahuje méně jódu než jodizovaná sůl. Proto ti, kteří trpí nedostatkem jódu nebo jsou ohroženi nedostatkem, mohou potřebovat získat jód jinde, pokud se místo stolní soli použije růžová sůl.

READ
Můžete pít vodu hned po jídle?

Himalájský solný lom

Negativní účinek sodíku na tělo

I když je sodík pro život nezbytný, je důležité dávat pozor na příjem soli jakéhokoli typu. Sodík potřebujeme v malém množství, jeho nadbytek může mít negativní dopad na zdraví.

Lidé s problémy s ledvinami, srdcem nebo játry nebo lidé na dietě s omezeným příjmem sodíku by měli sledovat příjem sodíku a omezit používání veškeré soli, včetně růžové himalájské soli.

Doporučuje se konzumovat méně než 2300 mg sodíku denně. To odpovídá asi 1 čajové lžičce běžné kuchyňské soli denně.

Lidé s vysokým krevním tlakem by měli omezit příjem sodíku na 1500 XNUMX mg denně.

Když lidé přijmou více sodíku, než potřebují, jejich ledviny se snaží nadbytek odstranit močí. Pokud ledviny nemohou odstranit dostatek sodíku, začne se hromadit v tekutině mezi buňkami, známé jako intersticiální tekutina.

To vede ke zvýšení jak objemu vody, tak objemu krve, což klade zvýšený tlak na srdce a krevní cévy.

Když konzumujeme příliš mnoho sodíku, má to za následek nízkou hladinu draslíku a naopak. Mnoho lidí má nedostatek draslíku kvůli nadměrné konzumaci sodíku, ať už jde o himalájskou růžovou mořskou sůl, běžnou mořskou sůl nebo jodizovanou kuchyňskou sůl. To může způsobit dehydrataci, záchvaty a vysoký krevní tlak.

S vysokým příjmem sodíku je spojena řada vážných zdravotních stavů, včetně:

  • vysoký krevní tlak
  • srdeční choroba
  • urážka
  • poškození jater
  • osteoporóza
  • nemoc ledvin

Nadměrná konzumace soli může dokonce přispět k autoimunitním onemocněním, jako je roztroušená skleróza, revmatoidní artritida, lupus a lupénka, protože nadměrně stimuluje imunitní systém.

Studie z roku 2015 poukazují na přímou souvislost mezi příjmem soli a obezitou, přičemž zvýšení příjmu soli o 1 gram denně je spojeno s více než 25procentním nárůstem rizika obezity u dospělých i dětí.

růžová himálajská sůl

Výkon

růžová himálajská sůl

V současné době neexistuje žádný vědecký důkaz, že růžová himalájská sůl poskytuje více zdravotních výhod než běžná stolní sůl.

Množství minerálních látek, které tělo může získat ze soli, je příliš malé na to, aby pociťovalo hmatatelný přínos pro tělo.

Na růžovou sůl jako zdroj minerálů proto raději nespoléhejte, raději si vyhledejte potraviny bohaté na minerály.

Nahrazení jemnozrnné kuchyňské soli krystaly růžové himalájské soli může pomoci snížit příjem sodíku.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: