Cizrna pro hubnutí: výhody a aplikace

Cizrna neboli turecký hrášek je na východě oblíbeným produktem. Nemáme to tak široce. A naprosto marně! Cizrna totiž obsahuje spoustu vitamínů a minerálů, což znamená, že je velmi zdraví prospěšná. Kromě toho tento produkt pomáhá při hubnutí.

Hubnutí s tureckým hráškem

Hubnutí s tureckým hráškem

Turecký hrášek obsahuje spoustu vitamínů – A, C, K, E, skupina B, stejně jako mikro a makro prvky (sodík, měď, mangan, draslík, zinek, fosfor, železo, selen, křemík, bór, hořčík), bílkoviny, sacharidy, isoflavony, nenasycené a nasycené mastné kyseliny, vláknina, aminokyseliny.

Výrobek je šetrný k životnímu prostředí, protože nehromadí toxiny a dusičnany. Už jen tento fakt hovoří ve prospěch cizrny. Kromě toho tato zelenina snižuje hladinu cholesterolu v krvi, zabraňuje tvorbě krevních sraženin, zvyšuje elasticitu stěn tepen a žil, normalizuje krevní tlak, snižuje riziko mrtvice a infarktu. To znamená, že cizrna je velmi užitečná pro normální fungování krevních cév a srdce.

Přípravek má také příznivý vliv na trávicí systém. Čistí střeva od bakterií, zabraňuje rozvoji hnilobných procesů, zmírňuje zácpu. To vše pomáhá snižovat riziko vzniku rakoviny tlustého střeva. Cizrna zlepšuje vylučování žluči, podporuje rozpouštění žlučových kamenů. Fazole zlepšují fungování nervového systému a mozkové funkce, posilují imunitní systém, zvyšují hemoglobin a zlepšují potenci.

Cizrna je užitečná pro:

  • onemocnění jater;
  • problémy se zuby;
  • bolestivá menstruace;
  • problémy se slezinou;
  • oční choroby;
  • ledvinové kameny;
  • deprese;
  • kožní choroby.

Díky selenu prodlužuje cizrna mládí a omlazuje buňky. Tento přípravek čistí krev, tiší bolesti kloubů, zabraňuje ztučnění jater, zlepšuje výkonnost. Cizrna zlepšuje stav pokožky, vlasů a nehtů, díky velkému množství železa, vápníku a bílkovin.

Navzdory vysokému obsahu kalorií – 320 kcal na 100 g, cizrna může a měla by být konzumována během diety. Faktem je, že díky proteinu, který je ve složení produktu, cizrna dokonale zasytí. A nevyžaduje velkou porci. Tedy malý talířek cizrny – a pocit hladu vás nebude mučit několik hodin. Vysoký obsah vlákniny navíc umožňuje zlepšit činnost trávicího systému, což je také důležité pro hubnutí. Cizrna také odstraňuje přebytečnou tekutinu, což znamená, že umožňuje odstranit otoky. A s tím vším dodává cizrna energii a zlepšuje náladu. Hubnutí s tímto produktem je proto velmi pohodlné.

Dětský mozek a tuky v potravinách: proč potřebujeme omega-3 kyseliny?

Výživa mnoha dětí ve školním věku se výrazně liší od zdravé, vyvážené stravy.

READ
Jak rozčesat silně zacuchané vlasy

Cizrna: dietní možnosti

Cizrna: dietní možnosti

Pro tyto luštěniny samozřejmě existují různé diety. Přeci jen dobře zasytí, takže fazole můžete zařadit do různých výživových systémů. Nabízíme dvě dietní varianty a jednu vykládací variantu na cizrně.

Dieta na týden vám umožňuje jíst zeleninu, ovoce, libové maso – hovězí maso, kuřecí prsa, telecí maso, cereálie a žitný chléb. Jednou denně navíc musíte jíst speciální polévku s cizrnou. Příprava je snadná: 200 g cizrny namočte přes noc do studené vody se špetkou soli. Poté zalijeme 4 litry vody a vaříme asi hodinu. Cibuli nakrájíme nadrobno, mrkev nakrájíme na plátky, dvě červené papriky na proužky. Do polévky přidáme zeleninu a vaříme do měkka. Na konci vaření přidejte šest stroužků česneku, trochu rajčatového protlaku a svazek nasekaného koriandru.

A zde je ukázkový dietní jídelníček:

  • ráno – ovesná kaše s jablkem, čaj;
  • druhá snídaně – ovoce;
  • oběd – cizrnová polévka s krajícem chleba a kompotem;
  • odpolední svačina – zeleninový salát;
  • večeře – kuře s dušenou zeleninou, salát, čaj.

Nabídka je vydatná a pestrá. Chybí pouze mléčné a zakysané mléčné výrobky.

Existuje další možnost – dlouhá. Dietu můžete dodržovat 10 dní. Použít můžete všechna nízkotučná a nepříliš sladká jídla. Je nutné vyloučit muffiny, koláče, koláče, smažené a kořeněné pokrmy. Podstatou diety je, že musíte dodržovat správnou výživu a zařadit do jídelníčku malé množství cizrny. Musí se namočit přes noc a poté projít mlýnkem na maso a přidat výslednou hmotu do nádobí. Mohou to být polévky, zeleninové pyré, cereálie, saláty.

  • ráno – tvarohové koláče nebo míchaná vejce, čaj;
  • svačina – salát s přídavkem hmoty cizrny;
  • oběd – zeleninová polévka (s malým množstvím cizrny), kuřecí maso, salát, chléb, ovocný nápoj;
  • odpolední svačina – ovoce;
  • večeře – ryba, salát (bez cizrny) a kefír.

Můžete použít hmotu ne více než dvakrát denně a to by mělo být provedeno ráno.

Co se týče vykládání, vše je jednoduché. Je třeba uvařit polévku z cizrny, dýně, cibule a hodně zeleného a jíst ji během dne. Kromě toho můžete pít zelený a bylinkový čaj, neslazené kompoty a vodu.

Recepty pro zdraví a krásnou postavu

Recepty pro zdraví a krásnou postavu

Hubnutí bude pomalejší, ale přesto účinné, pokud do jídelníčku jednoduše zařadíte pokrmy z cizrny. Recepty jsou velmi rozmanité, takže si snadno najdete jídlo podle své chuti. Zde je několik jednoduchých receptů.

READ
Jak odstranit nečistoty z pod nehty doma

Sklenici cizrny namočte přes noc do vody a poté vařte. Červenou papriku pečte v troubě 15 minut, poté oloupejte a odstraňte semínka. Kuřecí prsa uvaříme s přidáním bylinek a nakrájíme na malé kousky. Půlku avokáda nakrájíme na malé kostičky. Všechny ingredience smícháme a dochutíme olivovým olejem.

  • Kotlety z cizrny a mrkve

250 g předem namočené cizrny prolistujte mlýnkem na maso. Cibuli a dva stroužky česneku nakrájíme na jemno, mrkev nastrouháme na jemném struhadle. Veškerou zeleninu promícháme, přidáme dvě lžíce citronové šťávy, lžíci sójové omáčky, trochu cukru a muškátového oříšku, dvě lžíce mouky. Z mletého masa tvoříme řízky a opečeme nebo upečeme v troubě.

Smíchejte jeden a půl šálku uvařené cizrny se třemi lžícemi medu, vanilkou a třemi lžícemi ořechového nebo arašídového másla. Pyré s mixérem. Nastrouháme dvě lžíce hořké čokolády a přidáme k cizrnové směsi, vše promícháme. Z hmoty udělejte kuličky a dejte je na hodinu do mrazáku. Rozpusťte 200 g čokolády a každou kuličku namáčejte v čokoládě. Do cukroví zapíchněte párátka a vložte do cedníku, aby čokoláda ztuhla.

Jak vidíte, existují recepty na sladké i slané luštěninové pokrmy. Vyzkoušejte různé možnosti, vyberte si, co se vám nejvíce líbí. A pokud chcete být štíhlejší, nezapomeňte, že hubnutí s cizrnou je velmi uspokojivé, jednoduché a chutné.

Chick-hrách

Cizrna, hrách skopový, měchýřník, cizrna – všechny tyto názvy označují stejnou luštěninu, kterou lidstvo zná již od dob Avicenny. V zemích Malé Asie a Blízkého východu je cizrna ceněná pro svou lahodnou oříškovou chuť, nenáročnost na pěstování a vysoké výnosy. Slavný hummus se připravuje na bázi jehněčího hrášku.

Nyní lze cizrnu snadno najít na pultech obchodů v jakékoli části světa. Je to fazole, tvarem podobná beraní hlavě se zobákem, žlutá, zelená nebo hnědá.

Běžné odrůdy cizrny:

Kabuli – má kulatý žlutý hrášek, velké velikosti s tenkou jemnou skořápkou;

Desi – vyznačuje se tmavými fazolemi s hrubou tlustou skořápkou, má charakteristickou lahodnou chuť a vůni a dokáže snižovat hladinu cukru v krvi.

Kromě těchto odrůd existuje červená, hnědá, černá a zelená cizrna s různými vlastnostmi.

Výhody cizrny pro ženy

Výhody cizrny pro ženy

Ženy oceňují cizrnu pro její složení, protože fazole této potravinářské plodiny obsahují mnoho cenných látek. Navzdory skutečnosti, že skopový hrášek je velmi výživný, jeho konzumací můžete snížit nadváhu. Kalorický obsah cizrny na 100 g produktu je 364 kcal. Při vaření obsah kalorií klesá na 129 kcal.

READ
Jablečné pleťové masky: 14 receptů

Kompletní protein, podobný proteinu z kuřecích vajec (20-30% hmotnosti produktu);

Tuky – 6-8% z celkové hmotnosti;

Aminokyseliny: methionin, lysin, tryptofan;

Minerály: železo, vápník, hořčík, mangan, selen, zinek, křemík, fosfor, kobalt;

Vyvážené složení cizrnových bobů ji činí nepostradatelnou jako náhražka masa pro znalce vegetariánské kuchyně.

Cenné vlastnosti cizrny:

Odborníci na výživu připisují schopnost produktu bojovat s nadváhou esenciálním aminokyselinám v jeho složení, které jsou zodpovědné za hladký metabolismus. Kromě toho rostlinná vláknina hrachu, která plní trávicí trakt, pomáhá kontrolovat množství snědeného jídla. Malé množství tohoto produktu dokáže ukojit hlad, aniž by tělo připravilo o živiny. Bohaté složení produktu pomáhá ženám udržovat rozkvetlý vzhled, nasycuje tkáně a orgány cennými bílkovinami.

Rostlinná vláknina pomáhá regulovat činnost trávicího traktu. Střeva fungují hladce, ustavuje se pravidelná stolice, což ženám uleví od zácpy. Dobře koordinovanou práci trávicího traktu oceňujeme zejména v těhotenství, v klimakteriu, kdy v důsledku hormonálních změn mají ženy problémy se stolicí. Pravidelná stolice chrání před vznikem hemoroidů, spastickou kolitidou.

Vitamíny, minerály v cizrně snižují hladinu „špatného“ cholesterolu v krvi, čímž podporují práci srdce. Pro prevenci mrtvice a infarktu stačí jíst několik šálků jehněčího hrášku týdně.

Železo, vápník, fosfor, vitamíny doplňují složení kostní tkáně, chrání ji před křehkostí a zlomeninami během menopauzy.

Pokrmy z cizrny snižují obsah sodíku v těle ženy, což vede k normalizaci krevního tlaku. Tato vlastnost je nejcennější pro ženy, které v menopauze ztrácejí estrogen, což vede k hypertenzi. Příznivý účinek umocňuje mírný močopudný účinek pokrmů připravených z cizrny.

Železo v tomto produktu obnovuje normální množství hemoglobinu ztraceného ženským tělem během těhotenství a porodu.

Aminokyselina lysin obsažená v cizrně je zodpovědná za regulaci imunitního systému. Jeho působením se tvoří protilátky proti virům pronikajícím do těla, aktivuje se růst a regenerace poškozených tkání.

Antioxidanty a vitamíny v cizrně regulují buněčnou aktivitu, což vede k výraznému zlepšení stavu pokožky a celého těla žen pravidelně konzumujících tento produkt.

Kyselina listová v produktu pomáhá formovat zdravý nervový systém plodu během těhotenství matky.

Pokrmy z cizrny mohou konzumovat i pacienti trpící cukrovkou, protože výrobek má nízký hypoglykemický index a normalizuje hladinu cukru v krvi. Ženy, které jsou alergické na lepek v pšeničné mouce, si mohou místo chleba připravit cizrnové tortilly. Stejné dorty lze připravit i pro děti alergické na lepek.

Výhody cizrny pro muže

Výhody cizrny pro muže

Všechny prospěšné vlastnosti cizrny pro ženy jsou relevantní i pro zdraví mužů. Tento produkt má však specifické vlastnosti, které jsou užitečné pro zástupce silnějšího pohlaví.

READ
Jak vyrobit parafínové koupele na ruce

Užitečné vlastnosti cizrny pro muže:

Kompletní rostlinný protein přispívá k souboru svalové hmoty u mužů zapojených do silových sportů, vzpírání.

Mangan v tomto produktu pomáhá posilovat chrupavku a kloubní tkáň, takže skopový hrášek je užitečný pro muže, kteří se zabývají sportem a vedou aktivní životní styl.

Jako afrodiziakum může cizrna při pravidelné konzumaci ve formě nálevu ze syrových fazolí dobře nahradit léky na zvýšení potence.

Pro prevenci šedého zákalu musíte použít syrovou cizrnu, předem namočenou přes noc ve vodě a ráno protlačenou mlýnkem na maso.

Naplnit tělo energií na celý den po konzumaci malého množství cizrny je pro aktivního muže cenná kvalita.

Užitečné vlastnosti klíčků cizrny

Užitečné vlastnosti klíčků cizrny

Hodnota sazenic jakékoli obilné nebo luštěninové plodiny je velmi vysoká. Výjimkou nebyly ani klíčky jehněčího hrášku. Z jednoho gramu jeho suchých fazolí se získá až 10 g sazenic, které se objeví 4-5 dní po namočení. Tento dietní produkt si zachovává všechny vlastnosti fazolí cizrny a vykazuje své vlastní prospěšné vlastnosti.

Cizrnové klíčky jsou živou potravou v plném slova smyslu. Upravuje fungování všech orgánů lidského těla v optimálním režimu, obnovuje narušené biochemické metabolické procesy. Tento produkt obsahuje esenciální aminokyseliny, jako je methionin, cystein a kyselina askorbová.

Užitečné vlastnosti klíčků cizrny:

Mají nízký obsah kalorií;

Jsou zdrojem boru, křemíku, biotinu, kyseliny listové;

Dodávají tělu enzymy, vitamíny, minerály, chlorofyl;

Pomáhají při léčbě arteriální hypertenze, nervového a fyzického přepětí, diabetes mellitus;

Zvyšte mužskou potenci;

Opravit sníženou imunitu;

K přípravě cizrnových klíčků se fazole namočí na 12 hodin do vody. Poté se voda slije, hrášek se omyje a uchovává na chladném místě, přikryje se bavlněným vlhkým hadříkem. Voda se doporučuje měnit každých 10-12 hodin. Po 4-5 dnech je cenná živá potrava připravena k použití. Aby se zachoval jakýsi dopravník, každý den se máčí nová várka cizrny. Chuť naklíčeného skopového hrášku připomíná chuť ořechu.

Škody a kontraindikace

Škody a kontraindikace

Jediná škoda, kterou může konzumace cizrny přinést, je zvýšená schopnost produktu tvořit plyny ve střevech. Aby se zabránilo plynatosti, nedoporučuje se jíst cizrnu s ovocem a také ji zapíjet tekutinou. Aby se zabránilo zvýšené tvorbě plynů, kopr nebo fenykl se jí s cizrnou, pijí vodu nejdříve 15 minut po jídle z cizrny. K neutralizaci negativního vlivu cizrny na střeva dochází po namočení fazolí přes noc ve studené vodě.

READ
Jak pečovat o řasy doma

Onemocnění močového měchýře s tvorbou vředů na jeho sliznici.

V dětství je použití cizrny omezené, protože tělo dítěte je v plenkách a neformovaný trávicí systém může negativně reagovat na nový produkt. Upozornění platí pouze pro předškolní děti. Mladší studenti a teenageři mohou v tomto produktu najít zdroj bílkovin pro rostoucí organismus.

Recepty z cizrny

Recepty z cizrny

V kuchyni různých národů světa je známo asi 500 receptů na cizrnu – jedná se o polévky, přesnídávky, přílohy a sladká jídla. Nejznámější hummus je mistrovským dílem orientální kuchyně.

Nejprve se 200 g cizrny promyje a namočí na 10-12 hodin do studené vody.

Vařte v čerstvé neosolené vodě na mírném ohni 2 hodiny.

Vývar se nalije do samostatné nádoby, bude se ještě hodit.

Na suché pánvi se kalcinuje 1/2 lžičky. zira, špetka kari, jakékoli jiné koření podle chuti 2-3 minuty, umelte je na mlýnku na kávu.

Na suché pánvi smažte 2-3 g sezamových semínek po dobu 30-70 minut, dokud se neobjeví lehké příjemné aroma.

Sezamová semínka ochlaďte, umelte v mlýnku na kávu.

Pomocí mixéru porazte 2-3 stroužky česneku, sůl podle chuti, 2-3 polévkové lžíce. l. olivový olej, mleté ​​koření.

Do hmoty se po troškách přidává uvařená cizrna, drcená a rozmačkaná s kořením.

Pokud je hmota příliš hustá, přidáme odvar z cizrny, předem odložený.

Koření hummus 1-2 lžíce. l. citronovou šťávu, znovu prošlehejte.

Trvejte 2-3 hodiny v lednici, potřete olivovým olejem a podávejte.

Z jednoduchých a cenově dostupných surovin můžete vařit obrovské množství pokrmů z cizrny:

Dušená zelenina s cizrnou;

Pečený turecký hrášek s paprikou;

Salát s kuřecími prsíčky, avokádem, bylinkami;

Turecký hrášek s rajčatovou omáčkou;

Ragú s cizrnou a kuřecím masem;

Polévka s hovězí a jehněčí cizrnou;

Taškentský pilaf s jehněčím hráškem;

Makaróny s rajčaty, sýrem a cizrnou;

Vegetariánský zeleninový guláš s cizrnou.

Není možné přeceňovat tak cennou zeleninovou plodinu, jako je cizrna, která pomáhá udržovat zdraví a zdobí chuť mnoha pokrmů.

Jak správně vařit cizrnu:

Svačina k cizrnovému pivu:

Kuzmina Věra Valerievna

Autor článku: Kuzmina Věra Valerievna | Endokrinolog, odborník na výživu

Vzdělání: Diplom Ruské státní lékařské univerzity N. I. Pirogov, specialita “Medicína” (2004). Rezidence na Moskevské státní univerzitě lékařství a zubního lékařství, diplom v oboru endokrinologie (2006).
Naši autoři

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: