Jak škrob ovlivňuje lidské tělo?

Je to bílý prášek bez chuti, který mnozí z nás znají. Nachází se v zrnech pšenice a rýže, fazolích, bramborách a kukuřičném klasu. Kromě těchto výrobků však najdeme škrob ve vařené klobáse, kečupu a samozřejmě ve všech druzích želé. V závislosti na původu se škrobová zrna liší tvarem a velikostí částic. Když škrobový prášek vymačkáte v ruce, vydá charakteristický skřípavý zvuk.

Potraviny bohaté na škrob:

Uvedené množství je přibližné množství na 100 g výrobku

Kukuřičné lupínky 74 g

Pšeničná mouka 72 g

Bílé pečivo 66 g

Kukuřičná mouka 65 g

Čerstvá kukuřice
62 g

Ovesné vločky 61 g

Žitný chléb 48 g

Obecná charakteristika škrobu

Škrob je absolutně nerozpustný ve studené vodě. Pod vlivem horké vody však nabobtná a změní se v pastu. Ve škole nás učili, že když dáte kapku jódu na kousek chleba, chleba zmodrá. To je způsobeno specifickou reakcí škrobu. V přítomnosti jódu tvoří tzv. modře zbarvený amyliodin.

Mimochodem, první část slova „amyl“ označuje, že škrob je slizniční sloučenina a skládá se z amylózy a amylopektinu. Co se týče tvorby škrobu, vděčí za svůj vznik chloroplastům obilných plodin, brambor a také rostliny, které se ve své domovině, Mexiku, říká kukuřice a my ji známe jako kukuřici.

Je třeba poznamenat, že ve své chemické struktuře je škrob polysacharid, který se pod vlivem žaludeční šťávy může přeměnit na glukózu.

Denní potřeba škrobu

Jak již bylo zmíněno výše, škrob se vlivem kyseliny hydrolyzuje a přeměňuje na glukózu, která je hlavním zdrojem energie pro naše tělo. Proto, aby se člověk cítil dobře, musí sníst trochu škrobu.

Stačí jíst obiloviny, pečivo a těstoviny, luštěniny (hrách, fazole, čočka), brambory a kukuřici. Je také dobré přidat do jídla alespoň malé množství otrub! Podle lékařských indikací je denní potřeba škrobu v těle 330-450 gramů.

Potřeba škrobu se zvyšuje:

Vzhledem k tomu, že škrob je komplexní sacharid, je jeho použití oprávněné, pokud člověk musí pracovat po dlouhou dobu, během které není možnost častého jídla. Škrob, postupně se transformující pod vlivem žaludeční šťávy, uvolňuje glukózu nezbytnou pro plnohodnotný život.

READ
Jakou teplotu snese pomerančovník?

Potřeba škrobu je snížena:

  • pro různá onemocnění jater spojená se zhoršeným rozkladem a vstřebáváním sacharidů;
  • s nízkou fyzickou aktivitou. Škrob je v tomto případě schopen přeměnit na tuk, který se ukládá „do rezervy“;
  • v případě práce vyžadující okamžitý přísun energie. Škrob se přemění na glukózu až po nějaké době.

Stravitelnost škrobu

Vzhledem k tomu, že škrob je komplexní polysacharid, který se vlivem kyselin může zcela přeměnit na glukózu, rovná se stravitelnost škrobu stravitelnosti glukózy.

Příznivé vlastnosti škrobu a jeho vliv na organismus

Protože škrob může být přeměněn na glukózu, jeho účinek na tělo je podobný glukóze. Díky tomu, že se vstřebává pomaleji, je pocit plnosti z konzumace škrobových potravin vyšší než při přímé konzumaci sladkých potravin. Současně je zatížení slinivky břišní mnohem menší, což má příznivý vliv na zdraví těla.

Interakce škrobu s jinými základními prvky

Škrob dobře interaguje s látkami, jako je teplá voda a žaludeční šťáva. Voda v tomto případě způsobí bobtnání škrobových zrn a kyselina chlorovodíková, která je součástí žaludeční šťávy, je promění na sladkou glukózu.

Příznaky nedostatku škrobu v těle

  • slabost;
  • únava;
  • častá deprese;
  • nízká odolnost;
  • snížená sexuální touha.

Příznaky přebytku škrobu v těle:

  • časté bolesti hlavy;
  • nadváha;
  • nízká odolnost;
  • podrážděnost;
  • problémy s tenkým střevem;

Škrob a zdraví

Stejně jako spotřeba jakéhokoli jiného sacharidu by měla být spotřeba škrobu přísně regulována. Neměli byste konzumovat nadměrné množství škrobových látek, protože to může vést k tvorbě fekálních kamenů. Vyhýbat byste se však také neměli konzumaci škrobu, protože kromě toho, že je zdrojem energie, vytváří mezi žaludeční stěnou a žaludeční šťávou ochranný film.

Na této ilustraci jsme shromáždili nejdůležitější body o škrobu a budeme vděční, když budete obrázek sdílet na sociální síti nebo blogu s odkazem na tuto stránku:

Škrob pro vaše tělo

Varování! Informace slouží pouze pro informační účely a nejsou určeny k diagnostice nebo předepisování léčby. Vždy se poraďte s odborným lékařem!

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: