Jak posílit imunitu na podzim: užitečné tipy

Imunitní systém chrání tělo před pronikáním cizích bakterií, virů a bílkovin. Ničí vlastní defektní buňky, což může dát vzniknout onkologii. Imunitní systém je komplexní. Jeho práce není plně pochopena, ale již dlouho je známo, že normální fungování závisí na vitamínech.

Jak vitamíny ovlivňují imunitní systém

Vitamíny jsou biologicky aktivní látky s malou molekulovou hmotností. Jsou nezbytné, aby člověk udržoval metabolické procesy. Vitamíny se účastní biochemických reakcí probíhajících v buňkách a působí jako katalyzátory nebo koenzymy. Jejich úlohou je urychlit nebo udržet rychlost reakce mezi jinými látkami. Proto syntéza proteinů a produkce mnoha buněčných složek závisí na jejich přítomnosti.

Bílkoviny jsou důležitou součástí imunity, jsou:

  • je součástí protilátky, která blokuje cizí mikroorganismy;
  • pomáhají vytvořit zónu zánětu, aby se infekce nedostala do jiných tkání;
  • regulovat rychlost reprodukce imunitních buněk;
  • účastnit se alergických reakcí;
  • chrání orgány před napadením imunitním systémem a rozvojem autoimunitních reakcí.

Pokud člověk nedostává správné množství vitamínů, má méně bílkovin a tyto funkce jsou narušeny.

Proč hypovitaminóza vzniká?

Nedostatek vitaminu se nazývá hypovitaminóza a úplná absence správné látky je beriberi. Tyto stavy nastávají při nedostatečném příjmu nebo při zvýšené potřebě organismu biologicky aktivních látek.

Hypovitaminóza se může objevit při podvýživě, nedostatku zeleniny a ovoce ve stravě. Imunita trpí u lidí, kteří dlouhodobě drží monodietu a omezují používání některých skupin potravin. Ne každý při určité dietě bere v úvahu změnu potřeby vitamínů. Zvýšením množství proteinového jídla v jídelníčku musíte dále zvýšit obsah vitaminu B6, a pokud jste vegetariáni, užívejte navíc vitamin B12. V opačném případě selže imunitní systém a zvýší se počet nachlazení, chronická onemocnění se budou častěji připomínat.

Rozvoj hypovitaminózy je podporován:

  • prodloužené infekční nemoci;
  • období zotavení;
  • těhotenství a kojení;
  • trávicí onemocnění;
  • nedostatek slunečního světla;
  • těžká fyzická práce.

Lékaři proto všem ohroženým lidem předepisují léky na zvýšení imunity.

Je možné posilovat imunitní systém jídlem

Pokud člověk hledá způsob, jak zvýšit imunitu, často začíná lidovými metodami nebo se snaží upravit jídelníček. Některé léčivé rostliny jsou schopny zlepšit nespecifické ochranné faktory, zvýšit produkci interferonových proteinů. Produkty na bázi echinacey (např. nyrin echinacea), houba březová, heřmánek, eleuterokok (např. Eleutherococcus extrakt) a tymián. V lidovém léčitelství existuje mnoho receptů na přípravu odvarů, infuzí z těchto rostlin doma. Neexistují však žádné vědecké údaje potvrzující vysokou účinnost těchto fondů.

READ
Jak vyléčit artrózu kolena

Bylinné extrakty, které tradiční medicína používá, ale v přesném dávkování, lze zakoupit ve formě tablet a hotových roztoků. Tyto léky patří do skupiny imunostimulantů. Poskytují oporu tělu v období onemocnění dýchacích cest, pomáhají rychle se zotavit z nemoci a zlepšují celkovou pohodu.

Hlavním zdrojem vitaminových sloučenin je potrava. Předpokládá se, že zdravý dospělý může poskytnout tělu potřebné složky a posílit imunitní systém, pokud je strava pestrá a vyvážená.

Existují normy pro spotřebu každého druhu vitaminu pro dospělé a děti, stejně jako pro těhotné ženy. Ve speciálních tabulkách najdete informace o obsahu živin ve 100 g určitých výrobků. Po sčítání určí, jaké jídlo a v jakém množství sní za den, aby posílili imunitu.

Nevýhodou této metody je, že se obsah živin liší od standardních tabulek a některé vitamíny se po uvaření ničí. Dospělý proto bude muset sníst několik kilogramů zelí nebo rybízu denně, aby získal správné množství kyseliny askorbové.

Kdy brát vitamíny

Zhoršení funkce imunitního systému je spojeno s koncem zimního období, ale tělo potřebuje podporu po celý rok. Vitamínové přípravky není nutné pít neustále, stačí k posílení imunitního systému v kritických obdobích:

  • na podzim před vzestupem výskytu nachlazení a v zimě;
  • po prodělané ARVI nebo jiné infekci;
  • při plánování těhotenství nebo během kojení;
  • před dlouhou cestou a změnou časových pásem nebo klimatických pásem;
  • po léčbě chronického onemocnění;
  • s dlouhodobým nebo častým užíváním alkoholu;
  • při dodržování přísné diety.

Imunita trpí hormonálními změnami, ke kterým dochází u žen v různých obdobích života. Jeho posílení závisí nejen na správné základní léčbě, ale také na užívání vitamínových přípravků.

TOP 5 vitamínů pro posílení imunity

Ne všechny léky pomáhají zvýšit funkci ochranného systému. Výzkum odhalil vitamíny, které posilují imunitu a podporují zdraví. Jsou k dispozici ve formě samostatných léků, které lze používat samostatně doma. Aby však účinný lék nepoškodil, musíte se před utrácením peněz poradit s lékařem. Pomůže určit, jaké látky chybí a v jakém dávkování je lepší je užívat.

Vitamin D

První místo mezi prostředky na posílení imunitního systému Vitamín Dnebo kalciferol. K jeho produkci dochází v kůži pod vlivem ultrafialového záření u všech dospělých. Ale v zimní sezóně, v severních zeměpisných šířkách, kde je málo slunečního světla, tělo postrádá kalciferol. Vlivem hypovitaminózy se snižuje imunita, zhoršuje se vstřebávání vápníku, může se vyvinout osteoporóza. U dětí vede nedostatek vitamínů ke křivici. Funkce vitaminu D jsou různé. Za jeho účasti se provádí protinádorová imunita, bylo provedeno několik klinických studií, podle kterých se při normálním obsahu vitaminu D snižuje riziko vzniku např. téměř čtyřikrát. V současné době se zkoumá možnost využití vitamínů této skupiny při léčbě lupénky, osteoporózy, nadváhy, kardiovaskulárních onemocnění; Vitamin D se používá ke snížení změn ve tkáních souvisejících s věkem, k prevenci tak závažných onemocnění, jako je Alzheimerova choroba, různé typy demence a onemocnění, která ničí nervovou pochvu, svalovou slabost atd.

READ
Jak snížit teplotu u dítěte při prořezávání zoubků

Sami (doma) můžete zvýšit obsah kalciferolu rybím olejem konzumací velkého množství divoce chovaných mořských ryb, vajec (žloutek), mléčných výrobků, řas, kaviáru, kukuřičného oleje, některých druhů lesních hub Nejvyšší obsah v lososu a tresčích játrech. Dospělí mohou užívat komplexy, které obsahují cholekalciferol a vápník pro zlepšení imunity a udržení minerální hustoty kostí.

Skupina B

Vitamíny skupiny B zahrnují několik druhů látek. Bylo prokázáno, že vitamíny B2, B6, B12 zajišťují zvýšení imunity. Doma je lze získat z živočišných produktů: mléko, vejce, játra, obiloviny, luštěniny, ořechy, maso, mořské plody, brambory.

Vliv na imunitu spočívá ve schopnosti zlepšit antimikrobiální ochranu, zvýšit produkci T a B-lymfocytů, které bojují s patogenními mikroorganismy.

Krásná a zdravá pokožka, normální vidění, v kombinaci s B9 zlepšuje krvetvorné procesy. stimuluje tvorbu kyseliny adenositrium fosforečné – “benzinu” pro práci buněk. Nedostatek vitaminu B2 (riboflavin) se projevuje ve formě poruch trávení, rozvoje konjunktivitidy, stomatitidy, seboroické dermatitidy. Pokud je v těle málo B2, projevuje se to sklonem k častým infekčním onemocněním.U HIV pacientů hypovitaminóza urychluje přechod onemocnění do těžšího stadia.

Pro posílení imunitního systému se vitamínové přípravky skupiny B vyrábějí ve formě samostatných produktů každého typu nebo hotových komplexů 2 nebo více složek (např. Superum). V některých případech může lékař pro rychlý účinek předepsat injekční roztok.

Tokoferol nebo vitamin E.

Efektivní způsob, jak dostat svou denní dávku tokoferol – Jezte semena, ořechy a rostlinné oleje denně. Potřebu vitamínu ale zvyšuje velké množství polynenasycených mastných kyselin ve stravě, které se nacházejí v mořských rybách a mořských plodech.

K posílení imunitní funkce pomocí tokoferolu dochází zvýšením antioxidační ochrany buněčných membrán. Zvyšuje schopnost těla odolávat destruktivnímu vlivu škodlivých environmentálních faktorů, virů. Tento vitamín pomáhá zvyšovat tvorbu protilátek a také blokuje reprodukci nádorových buněk. Nejčastěji jeho účinek zesiluje kyselina askorbová a retinol, které dohromady tvoří antioxidační komplex.

Kyselina askorbová

Když se objeví první příznaky nachlazení, pomáhá rychle posílit imunitní systém kyselina askorbovánebo vitamín C. Lze jej nalézt ve většině rostlinných potravin:

  • kysané zelí;
  • rybíz;
  • špenát;
  • sladká paprika;
  • rajčata;
  • divoká růže;
  • citrusové plody.
READ
Je možné jíst zakysanou smetanu s cukrovkou?

Ale kyselina askorbová je zničena při zahřátí na 60 ° C, takže tepelně zpracované jídlo, čaj již není schopen podporovat imunitní systém. Dobrým způsobem je použití již hotových přípravků, u kterých je známo přesné dávkování účinné látky.

Vitamin C zvyšuje tvorbu všech typů protilátek, zvyšuje aktivitu buněk makrofágů, které absorbují cizí mikroorganismy a nebezpečné látky. Pomáhá posilovat cévní stěnu, normalizuje metabolické procesy v játrech a neutralizuje v nich toxiny.

vitamin A

Prokázal to výzkum retinolnebo vitamin A, zvyšuje syntézu interleukinových proteinů. Stimulují dělení T-lymfocytů. Tyto buňky jsou aktivními účastníky imunitních reakcí, detekují a ničí viry a bakterie, bojují proti nádorovým buňkám. Užívání retinolových přípravků může zvýšit odolnost proti infekcím, urychlit rekonvalescenci a poskytnout antioxidační ochranu.

Retinol najdete v běžných produktech. Ve velkém množství se nachází v mrkvi, vejcích, tresčích játrech, mléce a másle. Hojně se vyskytuje v šalvějí, bazalce, paprice a hlohu.

Komplexně nebo jednotlivě

Pokud lékař zaznamená známky hypovitaminózy, předepíše určitý typ vitaminového přípravku. Například osteoporóza vyžaduje kalciferol, ale pro zlepšení účinku se používá společně s vápníkem. Lidem, kteří často trpí virovou konjunktivitidou, bude předepsán pyridoxin. Některé látky ale působí lépe, když se užívají v jedné tabletě. Jedná se o antioxidační komplex vitamínů A, E a C. Může být použit jak pro prevenci snížení imunity, tak ve fázi zotavení.

Potřeba biologicky aktivních látek se liší v závislosti na věku, pohlaví, komorbiditách. Proto mohou lékaři doporučit hotové multivitaminové komplexy. Mají vyvážené složení, berou v úvahu individuální vlastnosti těla a pomohou odolat mnoha nemocem.

Jedna z nejzdravějších sezón právě začíná. A je vhodné se na to předem připravit, jinak hrozí velké riziko setkání s nepříjemnými podzimními infekcemi. Prozradíme vám, jak posílit imunitu a přežít nadcházející podzim bez neduhů, horečky a angíny.

Nezapomeňte na snídani

Zdálo by se, že pro imunitu není rozdíl, jestli jíte třikrát denně nebo pětkrát. A ještě více, nezáleží na tom, zda člověk snídá nebo toto jídlo vynechává. Ve skutečnosti je to snídaně, která pomáhá tělu bojovat s nebezpečnými viry a infekcemi. Funguje to velmi jednoduše. Za prvé, ti, kteří vynechávají snídani, mají tendenci jíst pozdě. A jíst před spaním je zátěž navíc pro tělo, které je už na podzim zatížené. Za druhé je to snídaně, která dodá tělu včetně imunitního systému potřebnou energii na celý den a také doplní hladinu glukózy v krvi – to je pro zdraví velmi důležité.

READ
Jak bělit zuby aktivním uhlím

Zvláštní pozornost věnujte funkci střev

Zvyšujeme imunitu: co dělat na podzim, abyste nedostali ARVI

Střevo je klíčovým orgánem imunitního systému. Je to on, kdo pravidelně interaguje s vnějším prostředím, protože jeho úkolem je odlišit užitečné složky potravy od toxických a infekčních. Navíc právě v tomto orgánu žije více než 400 tělu prospěšných druhů bakterií, které existují v symbióze s imunitním systémem. A aby se střevům pomohlo, lékaři doporučují zrevidovat podzimní jídelníček. Takže například v období šíření viróz je žádoucí jíst potraviny bohaté na probiotika. Jedná se o kysané mléčné výrobky (jogurty, kefíry a kysané pečené mléko), nakládané okurky (kyselé okurky, rajčata a kysané zelí), kvas a některé druhy sýrů (čedar, gouda a mozzarella).

Sledujte zdraví jater

Přímo nebo nepřímo, ale játra se účastní obrovského množství procesů v těle. V souladu s tím, cokoli lze říci, s dysfunkcí tohoto orgánu imunita nevyhnutelně klesne. A to vše proto, že játra, která nejsou schopna detoxikovat tělo, je činí zranitelnějšími vůči různým mikrobům a virům. Správně zvolený podzimní jídelníček tomu pomůže předejít. Jedná se o zavedení kurkumy, kmínu, artyčoků, třezalky a citrusových plodů do jídelníčku. Zvláště užitečné je vypít sklenici teplé vody s citronem na lačný žaludek – to pomůže vyčistit játra od toxinů a nasytit tělo vitamínem C (pro imunitní systém je prostě nepostradatelný).

Nezvyšujte kyselost organismu

Zvyšujeme imunitu: co dělat na podzim, abyste nedostali ARVI

Tady nejde o kyselost žaludku, ale o celkovou acidobazickou rovnováhu těla, která je pro imunitu velmi důležitá. Vyskytuje se také kvůli nesprávné stravě – hlavně u těch, kteří mají příliš rádi sladké a zanedbávají zeleninu. V tomto scénáři tělo nedostává mnoho užitečných látek a v důsledku toho dochází ke snížení imunitních funkcí. Pro obnovení potřebné hladiny alkálií se vyplatí zvýšit příjem draslíku, hořčíku, vápníku a sodíku. První z nich lze nalézt v luštěninách, ořeších a sušeném ovoci. Druhý je v celozrnném pečivu, avokádu a tučných rybách. Vápník – v tomelu, hrášku a špenátu. A sodík se nachází v olivách, kapary, ančovičky a většina mořských plodů.

Pamatujte na hygienu

To platí nejen pro mytí rukou po ulici. Hygiena, která obnáší udržování imunity, je celá řada činností. Zahrnuje časté větrání místností pro lepší cirkulaci vzduchu, vyhýbání se kontaktu s nakaženými lidmi (např. potřesení rukou) a dokonce i objímání domácích mazlíčků a ještě více pouličních zvířat. V podzimním období navíc řada imunologů doporučuje zvlhčovat vnitřní vzduch. Pokud je vzduch v bytě nebo kanceláři velmi suchý, pak to narušuje aktivaci genů, které spouštějí vrozenou imunitní obranu, a to je jen plné nepříjemných virů a infekcí. Další věcí je vlhký vzduch. Pomáhá nejen imunitnímu systému, ale také podporuje zdravý spánek.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: